Nieuwe reclamecampagne voor Devos Lemmens doet het

devos

Je hebt in de afgelopen weken ongetwijfeld ook de nieuwe leuke radiospotjes van Devos Lemmens gehoord. Irritant soms. Maar scherp. Mannen tegen vrouwen. Schimpscheuten, rake opmerkingen, lachbuien. Achter het hele concept steekt het Antwerps reclamebureau These Days/Y&R. Het bedrijf is gespecialiseerd in interactieve marketing. De twee stichters, Erwin Jansen en Gio Canini hebben van begin af geloofd in de snelle digitalisering van de reclamewereld .

Devos-Lemmens had duidelijk nood aan een nieuwe commerciële dynamiek om de sausjes beter te positioneren. Devos-Lemmens maakt deel uit van Campbell Foods Belgium uit Puurs en heeft nog andere voedingswaren als Royco Minute Soup, Imperial en Délisoup in huis. Devos-Lemmens wordt al vele jaren aangestuurd door het reclamebureau These Days/Y&R.

In de nieuwe campagne werkte account manger Peter Van Buggenhout de idee uit om de mannen uit de aloude vertrouwde spots tegenover nieuwe vrouwenstemmen te zetten. Dat wekt flink wat polarisatie op en dat was uiteraard ook de bedoeling. Het gaat erom dat de fans van Devos Lemmens via Facebook kunnen gaan bepalen wie de favoriete karakters zijn en hoe het merk verder moet evolueren. Of: traditie versus verandering. Het resultaat zal begin juli vastgelegd worden.

Gio Canini is uiteraard blij met het succes van de nieuwe campagne. Het toont aan dat These Days/Y&R als reclamebureau echt wel in de goede richting zit. “Erwin Jansen en ikzelf hebben het bedrijf 12 jaar geleden opgezet. Ik kwam zelf uit de uitgeverswereld, Erwin uit de reclamewereld. Beiden hadden we wél dezelfde ideeën met betrekking tot de ingezette digitalisering van onze omgeving. We wilden daar heel snel op inpikken en dat is ons kennelijk gelukt. We gingen dan ook bij voorkeur werken met interactieve reclame, aanvankelijk nog aarzelend maar geleidelijk aan werd de digitalisering zelfs mainstream. In die mate dat we vandaag niet meer zonder Facebook, Twitter of andere sociale media kunnen.”

Precies omdat grote klanten van These Days/Y&R ook internationaal wilden gaan en het Antwerps bureau dat niet op eigen kracht aankon werd de firma enkele jaren geleden overgenomen door de Amerikaanse groep WPP. These Days kwam in dit opzicht in een internationaal netwerk terecht “van waaruit we enorm veel knowhow konden halen. “ “Neen, we hebben daar onze autonomie niet moeten bij inboeten. Ook vandaag is 80% van ons werk immers nog heel erg lokaal.”

These Days heeft ondertussen 130 (!) personeelsleden in huis en tekende verleden jaar voor een globale toegevoegde waarde van liefst 16 miljoen euro. Het bedrijf zit daardoor ongetwijfeld in de top-vijf.

Crisis? “Die is er effectief”, zegt Gio Canini. “Dat voelen we best aan. Alleen zitten wij aan de goede kant van de weg. Marketinginvesteringen verschuiven meer en meer van betaalde media naar de eigen media van de bedrijven, op ditigale platformen. Wanneer we moeten vaststellen dat heel veel ondernemingen vandaag al 30% van hun omzet realiseren via digitale kanalen dan moeten wij als reclamebureau manieren vinden om die digitalisering verder te voeden. Zoals bij Devos Lemmens bv.”

These Days heeft een ruim klantenbestand met oa. Telenet, Ford, BNP Paribas Fortis, Ijsboerke, Chiquita enz.