NMBS bouwt Main Hub in Antwerpen geleidelijk af

nmbs logistics

Spoorvervoerder IFB, een dochteronderneming van NMBS Logistics is zijn Main Hub in het noorden van Antwerpen geleidelijk aan aan het sluiten. De exploitatie zou binnen de twee weken volledig estopt worden. De Main Hub sluit aan op het rangeerstation Antwerpen Noord.  De Main Hub is de facto de grootste containerspoorterminal van de haven. IFB verplaatst ondertussen een aantal diensten naar zijn terminal aan de Zomerweg en naar het Delwaidedok (Cirkeldyck). .

De sluiting van de Main Hub is een rechtstreeks gevolg van de stopzetting van de subsidies die de overheid tot voor kort nog toekende aan intermodaal vervoer binnen België, de zogenaamde Narcon-subsidie. Het gaat om 10 miljoen euro waarvan IFB zowat de helft binnenhaalde. NMBS Logistics en topman Johan Gemels hadden ervoor gewaarschuwd dat het schrappen van de Narcon-subsidie zou leiden tot verlies voor IFB en dus ook tot het sluiten van de Main Hub. De overheid weigerde evenwel de beslissing terug te schroeven. Daardoor diende IFB zijn prijzen op te trekken. Met alle gevolgen vandien. Zowel concurrererende havens als het wegvervoer zouden nu massaal containers van IFB inpikken.

In dit opzicht zijn een aantal shuttles ondertussen verplaatst van de Main Hub naar de Zomerweg. De verbinding met de spoorterminal Combinant in het noorden van de haven is al stopgezet. IFB had zijn belang van 33% in die terminal ondertussen al verkocht aan de Hoyer-groep.

In functie van de verwachte herstructurering van de NMBS en de aanstelling van Jo Cornu als nieuwe topman heeft Sp-a-voorzitter Bruno Tobback er overigens openlijk voor gepleit om de goederenactiviteiten te verkopen. De NMBS moet zich toespitsen op het vervoer van personen en niet langer op het vervoer van goederen, zei hij. Dat zou kunnen betekenen dat Cornu de opdracht meekrijgt om IFB/NMBS Logistics af te stoten. Een en ander komt in die mate vreemd aan omdat de onderneming nu net voor het eerst sinds lang weer uit het rood komt. Tijdens het eerste halfjaar realiseerde NMBS Logistics een bedrijfsresultaat van 5 miljoen euro. In diezelfde periode van 2012 was er nog een nettoverlies van 185 miljoen euro.

Bij het Antwerpse Havenbedrijf worden de ontwikkelingen in en om de Main Hub van dichtbij gevolgd. Vooral omdat de haven van Rotterdam ondertussen trafiek zou inpikken van Antwerpen. Het zou om tienduizenden containers gaan. Er wordt oa. gezocht naar mogelijkheden om de terminal te verkopen. Deutsche Bahn volgt de ontwikkelingen eveneens van dichtbij op. Niet iedereen ziet een overname door Deutsche Bahn evenwel zitten. De Duitsers zijn nu al dominant in de sector. Het Havenbedrijf werkt overigens aan plannen om zélf een spoorwegmaatschappij op te richten.