Oosterweeltunnel Lobroek

Omgevingsvergunning Oosterweel goedgekeurd

Nu Vlaams minister Zuhal Demir haar handtekening gezet heeft onder de omgevingsvergunning voor de Antwerpse Oosterweelverbinding, staat het licht eindelijk op groen voor een van de grootste infrastructuurprojecten in Europa. Lantis, bouwheer van de Oosterweelwerken, is al sinds 2017 bezig met onder meer de heraanleg van nieuwe op- en afritten op Linkeroever. Deze nieuwe omgevingsvergunning omvat behalve de Scheldetunnel een hele reeks ingrijpende werken op rechteroever. Met de bouw van de nieuwe tunnelverbinding onder de Schelde wordt in de eerste helft van 2021 gestart.

De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring (R1) volledig rond, dankzij de aanleg van een nieuwe tunnel onder de Schelde, een nieuw op- en afrittencomplex in het zuiden van de haven en de bouw van een tunnel onder het Albertkanaal.

De Scheldetunnel wordt een 1,8 km lange verbinding tussen het Sint-Annabos op Linkeroever en het Noordkasteel op rechteroever. Er komen drie rijstroken in beide richtingen en ook een zes meter brede fietstunnel.

Deze nieuwe verbinding moet het verkeer niet alleen vlotter, maar ook veiliger laten verlopen.

Ondernemers reageren tevreden

"Dit is een historische dag voor heel onze regio en voor heel Vlaanderen. Zeker in deze zeer moeilijke coronatijd betekent dit nieuws een enorme boost voor het ondernemersvertrouwen", zegt Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, dat al meer dan 20 jaar een bij momenten verhitte strijd voert voor een oplossing van het Antwerpse fileprobleem.

De werken voor deze derde Scheldekruising starten in 2021. Als alles volgens plan verloopt, zal de hele Oosterweelverbinding klaar zijn in 2030, met daarbij ook de eerste projecten van de overkapping van de Ring.