Omni channel combineert e-commerce en traditionele retail

dokcx

E-commerce is in volle opgang. De meeste bedrijven verkopen in dit opzicht via twee kanalen, de traditionele retail en het web. Zeer vaak zijn in de praktijk e-commerce en winkels echter gescheiden verkoopkanalen met eigen voorraden en afleveropties. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) uit Berchem is van mening dat dit moet veranderen naar omni-channel verkoop. Dockx Logistics en Special Fruit hebben zich als Antwerpse bedrijven mee geëngageerd om de mogelijkheden van omni-channel uit te zoeken.

De meeste retailers verkopen zowel via webshop als via winkels. De consument van vandaag wil evenwel de flexibiliteit om te winkelen in het ene kanaal en de aankoop te doen in het andere kanaal. Klanten willen ze als één geheel: ze verwachten dat de aankoop kan geleverd worden, ook al is deze niet op voorraad in de bezochte winkel of webshop.

In de praktijk zijn webshops en winkels vaak gescheiden verkoopkanalen met eigen voorraden en afleveropties. Het gebeurt regelmatig dat een product bijvoorbeeld niet meer bestelbaar is via de webshop, maar wel in de winkel blijkt te liggen. De klant aanvaardt geen nee-verkoop meer. Dus moeten de logistieke ketens van beide verkoopkanalen zoveel mogelijk worden geïntegreerd. Een grote logistieke uitdaging die retailers dwingt hun processen te herzien. Het VIL wil hen met het nieuwe project ‘Omni-channel logistiek’ op weg helpen.

Het VIL project zal onderzoeken wat de sleutelcomponenten zijn per sector voor een goed geïntegreerde online en offline logistiek. Wat is de beste infrastructuur (e-distributiecentra, hubs, winkels, afhaalpunten, sorteercentra, retourcentra …)? Hoe bereikt men de ideale mix tussen kost, service en klantervaring? Hoe kan men het zicht op en de benutting van de voorraad optimaliseren? Welke middelen zijn nodig en wat is de investeringskost? Om zo te komen tot een roadmap voor omni-channel logistiek voor Vlaanderen. Nadruk ligt op realisatie in de praktijk.

“De voordelen van een perfecte integratie van online en offline logistiek voor bedrijven zijn niet min”, legt Dirk De Vylder, directeur projecten bij het VIL, uit. “Er zullen minder nee-verkopen zijn door de evolutie naar een klantgeoriënteerde benadering, de totale voorraad in de keten kan omlaag, het is mogelijk om een breder – virtueel – assortiment aan te bieden, er zal minder afprijzing nodig zijn en bovendien worden klanten op maat bediend en zullen zij tevredener en trouwer zijn.”

Omni-channel kan in Vlaanderen wel eens erg belangrijk worden. Door de densiteit van het winkelnetwerk zal de consument sneller kiezen voor combinaties van verkoopkanalen: online bestellen, ophalen in afhaalpunt, retourneren in winkel enzovoort.

Elf bedrijven willen weten hoe hun processen aan te passen aan de omni-channel trend en stappen mee in het project: Aveve, bpost, Coca-Cola, DCM, Delhaize, Dockx Logistics, Dreamland, Makro, PostNL, Special Fruit en TDL Group.