2-beelden (97) De pop-upstore bevindt zich naast het gemeentehuis in Wijnegem. Foto: Juno.

Online tweedehandsshop voor kinderkleding Juno opent pop-upstore: “Mede dankzij ontslag kon ik van mijn hobby mijn beroep maken”

WIJNEGEM – “Een geluk bij een ongeluk”, zo omschrijft Stefanie De Hertogh (34) haar opvallende carrièreswitch. In volle coronaperiode kreeg ze haar ontslag als HR-manager, maar ze bleef niet bij de pakken zitten en lanceerde een online tweedehandsshop voor kinderkleding. Ruim een jaar later, is het tijd voor de volgende stap: 1 december opent ze een pop-upstore in het hartje van Wijnegem.

Juno is het geesteskindje van Stefanie De Hertogh uit Wijnegem. Op dit moment is Juno een online tweedehandswinkel voor kinderkleding van 0-10 jaar en nieuwe duurzame accessoires. Maar vanaf 1 december komt daar een pop-up winkel in Wijnegem bij, want in tegenstelling tot vaak wordt gedacht, is  de vraag naar een fysieke winkel toch groot.  “Gedurende drie maanden zal je zowel online als fysiek kunnen shoppen bij Juno. Na die drie maanden evalueren we of we de fysieke winkel verderzetten”, zegt De Hertogh.

 

Een greep uit het aanbod. Bij Juno kun je ook terecht voor advies en samengestelde outfits. Foto: Juno.

“Mijn doel is: circulaire kinderkleding aantrekkelijk maken en aantonen dat tweedehands even leuk is als de aankoop van nieuwe stuks.” De Hertogh verzamelt kledij op verschillende manieren. Enerzijds koopt ze de overgebleven stock op van kinderboetiek BABYluff uit Schilde en anderzijds brengen ouders pakketjes binnen met kinderkledij om wat plaats te maken in de kleerkast én om een centje bij te verdienen. Maar de pakketjes die ze binnenbrengen, moeten wel voldoen aan enkele eisen.

“Ik selecteer alle stuks zorgvuldig op staat, maar ook op merk. Kledij van fast fashion ketens zoals Zara, Primark of H&M bied ik niet aan in mijn  winkel. Die stuks krijgen de ouders dan terug of die gaan naar Moeders voor Moeders (een liefdadigheidsorganisatie in Antwerpen, red.). Ik neem enkel duurzame merken aan die je kan vinden in geboortewinkels of kinderboetieks.” De bewuste keuze om alleen duurzame producten aan te bieden, is volgens De Hertogh een manier om ouders aan te moedigen om duurzame stuks te kopen die ze dan later via Juno kunnen doorverkopen.

Dat duurzame karakter werd dan ook erkend door de Sustainable Family Awards in 2022. De Hertogh schopte het met haar concept tot finalist in de categorie ’tweedehandswinkel’.

 

De ‘Juno Shopping Days’ bij Stefanie thuis. Foto: Juno.

Van HR-manager tot onderneemster

Het idee ontstond uit haar eigen ervaring nadat ze net moeder was geworden van haar dochtertje Juliette. “Kinderkleding is best duur, zeker als je weet dat die kledij snel te klein is voor kinderen”, vertelt ze. “Ik ,en heel wat andere ouders, verzamelen al snel een massa aan kledij die te klein, maar nog in perfecte staat is.” Naast haar baan als HR-manager verkocht ze via het online verkoopsplatform Vinted de kledij van haar dochtertje om de massa te verkleinen.  “Ik ontdekte dat ik dat leuk vond om te doen, alles wat daarbij kwam kijken van advies geven tot pakjes klaarmaken en personaliseren en een bedankkaartje, dat maakte mij gelukkig.”

Het ontslag in 2020 kwam als een donderslag bij heldere hemel, maar Stefanie zag dat als een kans om “van haar hobby haar job te maken”. “Ik stelde een business- en financieel plan op, ik volgde enkele opleidingen en ik kreeg socialemediatraining”, vertelt ze. Ze kreeg daarbij hulp om haar droom waar te maken door het ‘jumpstartertraject’ van VDAB.  Na een jaar vol voorbereidingen, voelde Stefanie zich klaar om de website te lanceren. Toen de coronapandemie afzwakte, organiseerde Stefanie zogenoemde ‘Juno Shopping Days’ waarbij ze heel haar huis omtoverde tot een soort van pop-upstore waar mensen fysiek konden shoppen. “Dat was een groot succes, maar mijn huis volledig ombouwen voor drie tot vier dagen, is niet evident. Dus nu is het tijd voor de volgende stap in het verhaal van Juno, een pop-upstore.”

Stefanie en haar zus die af en toe een handje helpt.