Anker18_Afbeelding

Op eigen creatieve manier steentje bijdragen als vastgoedspeler

De coronacrisis treft zowat elk bedrijf, ook in de vastgoedsector. Al blijft Anker18 een belangrijke rol van betekenis spelen voor bedrijven die vastgoedproblemen ondervinden. Het Antwerps advieskantoor voor bedrijfsvastgoed steekt een handje toe om met z’n allen gezond uit deze moeilijke periode te komen.

Anker18 staat onder andere beslissingsnemers bij in de keuze van de juiste kantoorruimte voor hun bedrijf of organisatie. Die activiteiten zijn vandaag zo goed als herleid tot nul. Daarom werd bekeken waar wel een meerwaarde kan geboden worden.

Faciliteren en matchmaken

“Zo werden we gecontacteerd door een ziekenhuis dat op zoek was naar extra opslagplaatsen voor bijzonder afval”, vertelt Frédéric Thielemans, bestuurder bij Anker18. “In samenspraak met enkele vastgoedeigenaars bieden we daar faciliterende oplossingen aan.”

Andere bedrijven kijken vooruit en ook daar vervult Anker18 een niet te onderschatten rol. “Hoe geven we ondernemingen opnieuw financiële ademruimte? Op dat vraagstuk spelen we in als matchmaker tussen eigenaars van bedrijfspanden en investeerders. Bedrijven gaan meer dan ooit naar hun cashflow kijken. Wij zien mogelijkheden in het vrijmaken van liquiditeiten door het vastgoed over te hevelen naar investeerders, zodat bedrijven hun operatieve luik aan de praat kunnen houden.”

Geen bekommernissen voor eigenaars van bedrijfsvastgoed

Verder ontneemt Anker18 voor meer dan 250.000 m² bedrijfsvastgoed de dagdagelijkse beheerbeslommeringen van eigenaars. Om dat in goede banen te leiden, wordt al langere tijd gewerkt met een online systeem. De dienstverlening naar klanten ondervindt daardoor weinig impact.

“Elke huurder blijft in de mogelijkheid om contact met ons op te nemen”, vertelt Dennis Pronk, bestuurder bij Anker18. “We merken daarbij een toenemend aantal economische vragen; een normale reflectie van elke kmo. Daar brengen we ook begrip voor op, zonder onze verplichtingen aan leveranciers aan de kant te schuiven. Zo laten we verwarming en verlichting bijvoorbeeld op een lager niveau draaien en beperken we bewaking en schoonmaak tot gemeenschappelijke delen.”

Overwinnen als team

De doelstelling mag dus duidelijk zijn: klanten zo weinig mogelijk hinder doen ondervinden. Ook het team van Anker18 wordt optimaal ondersteund. Iedereen heeft de middelen om van thuis uit het werk verder te zetten en zo klanten bij te staan.

“Het laat ons ook toe om onze traditie in ere te houden: elke vrijdag samen het glas heffen. Zolang we in ons kot moeten blijven, blijven we klinken. Op een welvarende toekomst, voor iedereen. Daar geloven we steevast in en willen we mee ons steentje toe bijdragen.”