Opvaart Mary Maersk succesvol, ook Hapag-Lloyd en OOCL te gast in Antwerpen

Computer_generated_image_of_the_Mærsk_Triple_E_Class_(1)

Het grootste containerschip ter wereld, de Mary Maersk, is zaterdagochtend succesvol de Antwerpse haven binnengevaren. De havengemeenschap reageert opgetogen op de gelukte proefvaart. Volgens administrateur-generaal Jacques D'Havé van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust is de geslaagde opvaart een opsteker omdat het andere schepen over de schreef kan trekken.

De Mary Maersk, een triple-E-containerschip met een maximumcapaciteit van 18.000 TEU (twintigvoetsequivalent containers) meerde rond half zes in het Antwerpse Deurganckdok op de linker-Scheldeoever aan. Normaliter zouden het schip en haar 26 bemanningsleden gisterenavond al aangekomen zijn, maar door mist moest de opvaart uitgesteld worden. Voor een dergelijk groot schip is dat geen sinecure en gelden er strikte voorwaarden, onder meer op vlak van zichtbaarheid, windsnelheid en -richting, en getijden. "Aan de komst van een dergelijk schip gaan tienduizenden uren van simulaties vooraf", zegt Jacques D'Havé, die mee de toestemming moet geven aan deze experimentele vaart. "Maar alles is zeer goed verlopen. Het schip gedraagt zich nog vlotter dan we op basis van de simulaties in het Waterkundig Laboratorium vermoedden." Ook de doortocht door de zogenaamde Bocht van Bath, een flessenhals voor het Scheldeverkeer, verliep vlekkeloos. Volgens D'Havé is de aankomst goed nieuws voor de Antwerpse haven, die door de Scheldeverdieping nu effectief bewijst de grootste schepen aan te kunnen. "Dit is een absoluut een goed voorbeeld voor andere rederijen. Ik ben er zeker van dat de haven dit soort schepen regelmatig zal aankunnen, alsook dat er meer naar Antwerpen zullen komen."

De Mary Maersk had zo'n 15.000 TEU aan boord, waarvan er 2.500 TEU werden gelost. Zondagochtend is de Mary Maersk dan opnieuw vertrokken.

Dit weekend liepen ook Hapag-Lloyd ('Atlantic Express Service') en OOCL schepen aan in Antwerpen. Net zoals de Emma Maersk eerder ruilden ze Rotterdam in voor Antwerpen omwille van de sociale onrust in de Rotterdamse Haven.