De Volta 1 is niet zomaar een sleepboot. Ze is gebouwd volgens het RSD-principe (Reversed Stern Drive), wat betekent dat ze zowel voor- als achteruit kan slepen. Daardoor is ze bijzonder wendbaar en inzetbaar in verschillende situaties. Dankzij een slim ontwerp met een dubbele boeg en een gepatenteerde stabilisatievin (de Twin Fin skeg) blijft de boot ook bij moeilijke manoeuvres stabiel.
Met een batterij van maar liefst 2.782 megawattuur is de Volta 1 goed voor een gemiddelde werkdag van 12 uur. Opladen duurt amper twee uur via een speciaal laadstation van 1,5 megawatt. En dat alles volledig emissievrij: de boot stoot geen CO₂ of andere vervuilende stoffen uit tijdens het varen.
Lees ook: Antwerpse haven test autonome containershuttle: eerste live demonstratie op terminal
De Volta 1 maakt deel uit van een groter vernieuwingstraject van de sleepvloot. Naast deze elektrische pionier worden ook vijf nieuwe energiezuinige sleepboten in gebruik genomen. Samen vervangen ze oudere vaartuigen die veel meer CO₂ uitstoten. En dat is geen overbodige luxe: de sleepdienst is goed voor maar liefst 85% van de havengebonden CO₂-uitstoot.
Port of Antwerp-Bruges zet al langer in op innovatieve en milieuvriendelijke technologie. Eerder waren er al wereldprimeurs met de Hydrotug (op waterstof) en de Methatug (op methanol). Door verschillende technologieën naast elkaar te testen, wil de haven ontdekken welke brandstof op lange termijn het meest geschikt is qua uitstoot, kosten en prestaties.

De ambitie reikt verder dan de eigen vloot. Als vijfde grootste bunkerhaven ter wereld wil Port of Antwerp-Bruges uitgroeien tot een volwaardige multifuel haven, waar niet alleen traditionele, maar ook duurzame brandstoffen zoals waterstof, methanol en biobrandstoffen beschikbaar zijn.
De samenwerking met Damen Shipyards Group is cruciaal in dit verhaal. De scheepsbouwer startte in 2023 met de bouw van de zes nieuwe RSD-sleepboten in Vietnam. In november 2024 kwamen ze aan in Antwerpen, waar ze klaargemaakt werden voor hun eerste vaarten: technische tests, opleidingen van bemanning en de installatie van laadpalen. De lancering van Volta 1 is het sluitstuk van die voorbereiding.
Symbolisch
De lancering van de Volta 1 valt samen met een bijzondere verjaardag: precies 150 jaar sleepdienst in de haven van Antwerpen. “Dat we net nu deze stap kunnen zetten, is symbolisch én historisch,” zegt Johan Klaps, voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges. “Het toont dat onze haven, stad en regio blijven investeren in duurzame innovatie.”
Ook CEO Jacques Vandermeiren benadrukt de voorbeeldrol van de haven: “Met de Volta 1 geven we een krachtig signaal. We tonen dat het mogelijk is om duurzaamheid en economische slagkracht te combineren. En we hopen daarmee andere havens en sectoren te inspireren.”
Port of Antwerp-Bruges beschikt momenteel over een twintigtal sleepboten. Op termijn wil de haven dat er geen enkele sleepboot nog op diesel vaart.