containers port of antwerp uitbreiding Foto: Port of Antwerp.

Port of Antwerp en Airport Antwerp willen toekomst verzekeren

Het Europese subsidieprogramma Connecting Europe Facility (CEF), dat projecten ondersteunt die een belangrijke positieve impact hebben op het Europese transportnetwerk, verleent een subsidie van 10,91 miljoen euro aan het complex project Extra Containercapaciteit Antwerpen. Ook de Antwerpse luchthaven richt haar blik op de toekomst. Zo wil de Luchthavenexploitatiemaatschappij (LEM) Antwerpen de huidige milieuvergunning omvormen naar een permanente vergunning.

Europa benadrukt met haar steun aan het project Extra Containercapaciteit Antwerpen het belang van de haven van Antwerpen als belangrijk Europees knooppunt in een wereldwijd netwerk en de daarbij horende nood aan toekomstgerichte infrastructuur. De Europese steun zal gebruikt worden om grondig studiewerk uit te voeren naar de meest duurzame oplossing, om zo tot een gedragen project te komen dat economie, omgeving en klimaat verzoent.

Jacques Vandermeiren, ceo Port of Antwerp: “Het containersegment is blijven groeien, ook tijdens het uitdagende afgelopen jaar. Het bevestigt de urgente nood aan extra capaciteit. Minstens even belangrijk is echter de manier waarop deze extra capaciteit gegenereerd wordt: op een duurzame manier, met respect voor klimaat en omgeving. Net om die reden werken we hard aan een slimmer project dat toekomst- en klimaatbestendig is. We zetten een nieuwe standaard in de container business om zo de vergroeningsslag in de sector te versnellen.”

Toekomst Antwerp Airport

Om het voortbestaan van de luchthaven en haar activiteiten te verzekeren, heeft LEM Antwerpen een aanvraag ingediend om de huidige milieuvergunning die geldig is tot en met 17 juni 2024 om te zetten naar een milieuvergunning voor onbepaalde duur. “Met deze omzettingsprocedure kan de LEM Antwerpen de voortzetting van de huidige uitbating van de luchthaven verzekeren met respect voor de omgeving”, zegt ceo Eric Dumas van Antwerp Airport.

De LEM heeft dus geen intenties om de huidige geluidsruimte verder uit te breiden. Ook de openingsuren van de luchthaven blijven behouden. Er zullen dus geen vluchten plaatsvinden tussen 23.00 uur en 6.30 uur. Daarnaast zullen ook alle andere voorwaarden die in de milieuvergunning van 2004 vastgelegd werden, van kracht blijven.