Prophets bouwt digitale communicatie verder uit

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Het Rubenshuis kun je vandaag ontdekken met je iPhone of je iPad die via zogenaamde "beacons" berichtjes krijgen op het moment dat je voorbij een kunstwerk wandelt. Het systeem is geïmplementeerd door het Antwerpse digitale communicatiebureau Prophets en zet een nieuwe trend in de interactieve digitale technologie.

Beacons zijn draadloze apparaatjes die gebruik maken van Bluetooth. Met die nieuwe iBeacon technologie kunnen bezoekers hun iPhone of iPad gebruiken als een indoor GPS waarmee ze door het museum geloodst worden.

Al bij het binnenwandelen ontdekt een bezoeker bv. hoe het voorportaal eruitzag doorheen de eeuwen. In het museum kan hij vragen over de kunstwerken beantwoorden of een interactieve zoektocht volgen. "Met de iBeacon technologie voegen we een digitale laag aan een museum toe en creëren we een meerwaarde", zegt Lucas Caesens van Prophets.

De iBeacon opstelling in het Rubenshuis is een primeur. De technologie wordt door Business Insider de doorbraak in ‘indoor mobile marketing’ genoemd. Forbes heeft het over de toekomst van ‘Mobile Shopping'. Prophets kreeg als ontwikkelaar de kans om met de Beacons van producent Estimote te werken en als één van de eersten in België de technologie uit te rollen.

Prophets is als digitaal communicatiebedrijf opgezet door Tom Willemkens en Björn Joos. Beiden onderkenden al in 2005 de snelle ontwikkelingen in het digitale landschap. Digitaal zou steeds meer een onderdeel worden van de communicatie, was hun analyse toen. Binnen de communicatie zouden steeds meer bedrijven hun budgetten voor merkenpromotie verschuiven van zegmaar papier, radio en televisie naar websites en crm (custom relationship media). "Wij hebben in al die jaren sterk ingezet op die nieuwe toepassingen en er met onze klanten ook nieuwe concepten rond gebouwd", zegt Björn Joos.

Het gaat dan niet enkel om openbare instellingen als musea. Prophets tekende ook communicatieconcepten uit voor bedrijven als ING, Mobistar of Carrefour. De technologie kan ongekende mogelijkheden openen in sectoren als winkelen, bankieren of telefonie. In die mate dat het bedrijf zich ondertussen snel opwerkte tot binnen de top-10 van de sector. Prophets budgetteert vandaag een omzet van 4,5 tot 5 miljoen euro en stelt 32 mensen tewerk.

De opstelling in het Rubenshuis is nog maar voorlopig. Indien de test succesvol afgesloten wordt zou het systeem een permanente opstelling kunnen krijgen en zouden de beacons kunnen geïntegreerd worden in een globale museumapplicatie.