PSA logs handling1

PSA behandelt op unieke wijze boomstammen in Antwerpse haven

ANTWERPEN - Havenbedrijf PSA lanceert in Antwerpen een nieuw en ambitieus log handling concept op Churchill terminal. De locatie werd op maat ingericht voor de grootschalige behandeling van boomstammen, of logs. De boomstammen worden er zowel gecontaineriseerd als conventioneel, multimodaal behandeld op één enkele concessie. Dat is uniek voor PSA in Antwerpen, maar ook voor de Antwerpse haven, want nooit eerder werd dergelijke cargo op deze manier behandeld in de haven.

De nieuwe dienstverlening werd in nauwe samenwerking opgezet door zusterbedrijven PSA Antwerp en PSA Breakbulk als totaalconcept in de Haven van Antwerpen.

Jan Van Mossevelde, Managing Director PSA Antwerp: “Het aantrekken van deze nieuwe trafiek naar Antwerpen en de bijhorende investeringen, passen in onze globale Cargo Solutions strategie, waarbij we onze dienstverlening als goederenbehandelaar verder willen uitbreiden en ‘tailormade’ partnerships opzetten binnen de logistieke keten.”

Dennis Verbeeck, General Manager PSA Breakbulk: “Met dit nieuwe log handling totaalconcept zetten we een positief verhaal neer in een moeilijke en uitdagende tijd voor de breakbulksector. Het onderstreept de can-do mentaliteit van Antwerpen en bewijst alweer dat alles mogelijk is in de Haven van Antwerpen.”

De M/V Rana is het eerste schip dat volledig conventioneel beladen werd. Het werd in een recordtempo behandeld, en zet nadien koers naar het Verre Oosten.

In Antwerpen is PSA actief in drie containerterminals en 1 breakbulk terminal. De containerterminals bevinden zich allemaal vóór de sluizen: Noordzee Terminal (100% PSA), Europa Terminal (100% PSA) en de MSC PSA European Terminal (50/50 joint venture met TIL). Deze drie terminals behandelen samen meer dan 80% van het totale Antwerpse containervolume. PSA stelt zo’n 3.900 personeelsleden tewerk in de Antwerpse haven.