In december 2010 sloot de autofabriek Opel de deuren in de Antwerpse haven. Sindsdien staat de site leeg. Verschillende circulaire bedrijven, die stoffen en materialen uit gebruikte producten halen, hebben hun komst naar de site, die nu het NextGen-district wordt genoemd, wel al bevestigd.
Een van hen is Triple Helix Sure Pure, dat is opgericht door de Schotense ondernemer Steven Peleman. Dat bedrijf gaat polyurethaanschuimen halen uit onder meer afgedankte autostoelen, matrassen en koelkasten. Die schuimen zullen in de toekomstige fabriek van Triple Helix Sure Pure worden behandeld, gewassen en uitgezuiverd, en vervolgens door een chemische reactor gaan. Van het schuim zullen uiteindelijk polyolen en aminen overblijven, die worden verkocht aan chemiebedrijven in de buurt. Die chemiebedrijven kunnen met die polyolen dan nieuwe polyurethaanschuimen maken.
Van 65 naar 82 miljoen euro
Triple Helix Sure Pure is in het NextGen-district begonnen met de eerste grondvoorbereidingswerken voor de nieuwe fabriek. “We waren van plan om 65 miljoen euro te investeren, maar trekken dat bedrag nu op naar 82 miljoen euro”, zegt Steven Peleman. “Dat komt omdat onze potentiële klanten en investeerders willen dat we onze eigen technologie gaan toepassen. Die is duurder, maar zorgt er ook voor dat wie klant is bij ons, amper nog op fossiele grondstoffen gebaseerde producten moet bijmengen bij de polyolen die wij aan hen leveren.”

Triple Helix Sure Pure heeft namelijk een technologie ontwikkeld waarbij het zijn polyolen door extra zuiveringsbehandelingen laat gaan, waardoor ze een even hoge kwaliteit hebben als producten die op olie gebaseerd zijn.
Eigen onderzoek en ontwikkeling
“We hebben heel intensief geïnvesteerd in eigen onderzoek en ontwikkeling. Daardoor zijn we, op het vlak van zuiverheid van onze gerecycleerde polyolen, veel verder geëvolueerd dan de algemene standaard in de industrie”, zegt Steven Peleman. “Onze producten kunnen polyolen die afkomstig zijn van de petrochemie, één op één vervangen. Onze klanten worden dus groener én zullen voor cruciale bouwblokken in onze economie minder afhankelijk worden van bedrijven uit China en andere Aziatische landen, want de meeste basisproducten in de petrochemie komen nu uit die regio.”
Steven Peleman wil tegen het eerste kwartaal van 2026 de eerste testvolumes aan klanten leveren. Eind 2026 zou de volledige fabriek op de oude Opel-site moeten opengaan. De fabriek zal in de komende jaren vijftig tot zeventig mensen tewerkstellen. Het geld voor de fabriek zou voornamelijk van Belgische en Nederlandse investeerders komen.
“De algemene focus is de laatste tijd verschoven van duurzaamheid naar defensie, maar investeerders beseffen ook dat de duurzaamheidsuitdaging niet verdwijnt”, zegt Steven Peleman. “Zelfredzaamheid voor grondstoffen is zowel voor bedrijven als overheden van cruciaal belang.”