selfnet en acom voelen zich thuis in de cloud

acom1

IT-beheerder acom uit Antwerpen volgt vandaag 400 klanten op. 25 jaar expansie hebben het bedrijf een heel eigen plek gegarandeerd in de markt van IT-infrastructuur en software-oplossingen. “Onze nieuwe vestiging op het Kiel is zoveel als een open huis waar iedereen terecht kan voor informatie en advies,” zegt bestuurder Raf Van Den Plas.

Acom was vele jaren actief op de Antwerpse Linkeroever maar verhuisde onlangs naar de Boomsesteenweg. De 20 medewerkers zitten nu veel ruimer en kunnen er meteen iedereen uitnodigen op kleinschalige open seminaries en informatieve events. Het IT-bedrijf bouwt op die manier verder aan zijn positionering.  “Het cloudverhaal heeft onze wereld de laatste maanden sterk veranderd. Sommige van onze klanten zien stilaan in dat ze geen eigen servers meer moeten runnen en dat nieuwe software-ontwikkelingen hun informaticastructuur sterker kunnen onderbouwen. Wij bieden hen als acom die oplossingen aan.”

Dat acom in die wereld van de cloud zo snel kon evolueren heeft voor een stuk ook te maken met de recente integratie van het bedrijf selfnet. Terwijl acom zich al die tijd toespitste op netwerkontwikkelingen kan de software-expertise van selfnet daar perfect op inspelen. “Veel van onze klanten werken vandaag met de meest onderscheiden softwaretoepassingen. Die zijn evenwel nauwelijks geïntegreerd. Dikwijls ontbreken de juiste schakels tussen die eilandjes van informatie. Selfnet zorgt voor  de integratie van al deze paketten waardoor het hele business proces van begin tot het einde ondersteund kan worden. Soms zijn slechts enkele bruggen nodig. Maar we kunnen ook veel verder gaan.”

Of hoe je als bedrijf dus minder netwerksystemen nodig hebt maar wel meer software-oplossingen.  En hoe de aanpak van de informaticastructuren vandaag helemaal anders geïmplementeerd wordt dan vroeger. “Het is nu veel meer een samen sterk verhaal,” zegt Raf Van Den Plas nog. “Onze mensen zetten zich samen met de klanten om na te gaan waar ze aanpassingen kunnen doorvoeren. Terwijl de IT-dienstverleners vroeger zelf hun oplossingen aanbrachten gaat het er nu om de klant op een gebruiksvriendelijke manier te betrekken in het proces en er samen uit te komen.”

Acom is destijds als IT-bedrijf opgezet door Jos Verstraeten. Deze laatste is er na vier jaar evenwel  op eigen initiatief weer uitgestapt en vervangen  door Philip De Schutter die nu de aankoop doet. Samen met Raf Van Den Plas hebben ze acom vorm gegeven. Steven Woestenborghs is in 2003 mee aan boord gekomen.  Luk Geerts is van zijn kant overgestapt van de Cronos Groep. Samen met Steven Woestenborghs staat hij KMO’s bij in het uitwerken en het opvolgen van hun IT-infrastructuur. Beiden hebben een opleiding als IT-technicus achter de rug.

De zaken lopen ondertussen uitstekend.  Acom tekende in 2012 voor een omzet van zo’n 2,7 miljoen euro. Dit jaar is hetzelfde bedrag gebudgetteerd. Maar gezien oa. de kosten voor de verhuis van LO naar de Boomsesteenweg zou dit een schitterend resultaat zijn. Selfnet blijft opereren als een zelfstandige eenheid en was verleden jaar goed voor een omzet van 500.000 euro.

Tot het klantenbestand van acom behoren oa. Cardoen, AB Flex, Combinant, Progreso, Kopman Invest, enz.