Margaux en Noury Margaux en Noury blijven er met hun ‘smiley-sloffen’ de moed in houden, ondanks de ‘boycot’. Foto: Jan Van der Perre

Smiley-sloffen breken jonge Antwerpse onderneemsters zuur op: “Al onze Instagram-accounts waren plots verwijderd”

“Pas op als je in een commerciële context het woordje smiley gebruikt op sociale media”, waarschuwen Margaux Deckers (20) en Noury Pauwels (24). De Instagram-accounts van de jonge Antwerpse onderneemsters, het belangrijkste kanaal voor hun conceptstore Lèffi d’Anvers, werden zonder boe of ba verwijderd.

In de Grand Bazar in Antwerpen runnen Margaux en Noury, samen met nog enkele andere jonge ondernemende dames, conceptstore Lèffi d’Anvers. Met kleding, juweeltjes en andere leuke hebbedingen bieden ze een platform voor jonge onderneemsters. Met hun concept en doelpubliek vormen sociale media het belangrijkste kanaal om naam te verwerven en reclame te maken.

In de rekken bevinden zich ook smiley-sloffen in allerlei kleuren en uitvoeringen. De vrolijke slippers zijn een regelrechte voltreffer, maar onlangs volgde een opdoffer. Hun Instagram-accounts bleken plots van de radar verdwenen. Pas na enig graafwerk, werd hen duidelijk dat de oorzaak ligt bij het feit dat The Smiley Company uit Londen de rechten claimt.

“We waren ons van geen kwaad bewust”, zeggen Margaux en Noury. “We verkopen die sloffen al drie jaar en nooit eerder hadden we problemen. Volgers meldden ons ineens dat ze niet meer op onze Insta-accounts geraakten. We dachten eerst nog dat het ging om een inlogprobleem, maar al gauw stelden we vast dat onze accounts echt verwijderd waren. Buiten twee summiere berichtjes vorig jaar dat twee ‘smiley-posts’ zonder meer uitleg werden verwijderd, hadden we geen ander bericht meer gekregen.”

“We begrijpen – hoewel we ons van geen kwaad bewust waren – dat rechten moeten worden gerespecteerd, maar ze hadden toch eerst een waarschuwing kunnen sturen, in plaats van zonder boe of ba onze accounts te verwijderen?”

Margaux en Noury

“We begrijpen – hoewel we ons van geen kwaad bewust waren – dat rechten moeten worden gerespecteerd, maar ze hadden toch eerst een waarschuwing kunnen sturen, in plaats van zonder boe of ba onze accounts te verwijderen?”, stelt Margaux. “Bovendien werd niet alleen het specifieke account van de smiley-sloffen verwijderd, maar ook van de shop én zelfs van Ikiru fashion en Blurr style, onze eigen brands.”

Smiley-sloffen in allerlei uitvoeringen. Foto: Jan Van der Perre

David tegen Goliath

“Onze accounts krijgen we niet terug, terwijl we al die tijd al een zekere community hadden opgebouwd. We moeten nu eigenlijk terug vanaf nul beginnen”, zuchten de dames. “Wat ons vooral tegen de borst stoot, is dat machtsspel. Wij proberen met beperkte middelen iets op te bouwen, zij kunnen er een leger advocaten tegenaan gooien. Het voelt als David tegen Goliath.”

The Smiley Company reageert zelf niet te hebben verzocht om de accounts te verwijderen. “We hebben geen gegevens over handhavingsmaatregelen tegen de Instagram-accounts, maar we hebben wel actie ondernomen tegen vier inbreukmakende berichten van het account @smiley_corner_ikiru”, zegt Camila Sampaio namens The Smiley Company.

“Daarnaast zijn er handhavingsmaatregelen genomen tegen twee posts van @leffidanvers en vijf van @blurr.style, allemaal wegens ongeoorloofd gebruik van ons geregistreerde Smiley-woordmerk of originele logo. Het is belangrijk op te merken dat we niet om de verwijdering van deze accounts hebben verzocht, maar alleen voor de specifieke berichten.”

“Het is belangrijk op te merken dat we niet om de verwijdering van deze accounts hebben verzocht, maar alleen voor de specifieke berichten”

Camila Sampaio, The Smiley Company

“Alleen Instagram zelf bepaalt alle verdere actie die verder gaat dan het verwijderen van berichten, inclusief mogelijke deactivering van een account. Dit kan gebeuren wanneer meerdere berichten tegelijkertijd of in de loop der tijd worden gemarkeerd, op basis van het beleid van het platform.”

“Net als veel merkeigenaren werken wij samen met gespecialiseerde leveranciers om onze rechten te controleren en af te dwingen. Er worden klachten ingediend bij platforms zoals Instagram om specifieke inbreukmakende berichten of vermeldingen aan te pakken, in overeenstemming met de standaardpraktijken in de sector”, verduidelijkt Sampaio.

“Waarom geeft Instagram dan zelf niet meer toelichting dan alleen een summiere melding dat posts worden verwijderd en vervolgens een onomkeerbare verwijdering?”, vragen de dames zich af. “Met @vrolijke_sloefjes hebben we nu alleszins een nieuw account, evenals @blurr.styling en @leffi.danvers”, knipogen Margaux en Noury.