max delivery

Starter van de week: Max Delivery

De consumentengewoonten zijn, mede door corona, structureel veranderd. De vraag naar snelle en betrouwbare levering blijft stijgen, net zoals de druk op koeriers én het milieu. "Die waarden zijn nog wel te vereenzelvigen", klinkt het alvast strijdvaardig bij Roxanne Ebraert, oprichter van het Antwerpse koerierbedrijf Max Delivery. “We hebben gewoon frisse, nieuwe spelers nodig die mee zijn met de wensen van de consument."

“Ik woon in de stad en ondervond dat het bezorgingssysteem er insufficiënt is en slecht voor de luchtkwaliteit, omdat er nog steeds bezorgd wordt via bestelwagens, zelfs in het stadscentrum”, vertelt Roxanne. “Als Antwerpenaar wou ik daar een oplossing voor vinden, die goed is voor de Antwerpse ondernemer én voor het milieu.”

Die oplossing ontstond in het midden van de tweede coronagolf. Max Delivery bezorgt pakketjes van Antwerpse webshops op dezelfde dag in het stadscentrum, 100% groen. "Vooral kleine ondernemers en webshops kunnen niet voldoende op de grote spelers rekenen. We horen van onze klanten dat de kosten te hoog oplopen, leveringstermijnen niet gerespecteerd worden en er geen sprake is van persoonlijke samenwerking”, verklaart Mouad, mede-oprichter van Max Delivery. “We kunnen niet blijven bouwen op de logge systemen die er momenteel bestaan. Klanten hebben de zekerheid nodig dat hun pakketje juist en op tijd geleverd wordt."

Foutenmarge verkleinen

“Omdat wij de pick-up en delivery in dezelfde dag doen, verlagen we onze foutenmarge in de supply chain van pakketjes die verloren kunnen geraken. Het pakketje gaat door ons rechtstreeks van de winkel naar de klant, dat maakt het traject extra kort en zo goed als foutloos”, legt Roxanne uit.

Welkom Maxine

Groen en sociaal ondernemen is zelfs in de wereld van koeriersbedrijven mogelijk, zonder in te boeten aan efficiëntie of snelheid. Zo introduceerde Max Delivery recent ‘Maxine’: de meest efficiënte elektrische cargofiets in Antwerpen. “Het verkeer in grote steden maakt het zo goed als onmogelijk om tijdige leveringen te kunnen beloven. Combineer dat nog eens met de uitstoot van zo’n bestelwagen en dan lijkt het hele idee van gemotoriseerde levering in een stad te gek voor woorden”, legt Mouad uit. "Een elektrische fiets met grote laadbak was de duidelijke oplossing. Ons Maxine kleurt nu elke dag de Antwerpse straten."

Een andere belangrijke pijler is sociaal ondernemen. “Onze huidige werknemers zijn al sinds het begin bij ons en groeien samen met ons mee”, begint Roxanne. “De koeriers helpen ondertussen ook met administratie, zo blijft de job afwisselend en leerzaam.“ Ook over correcte verloning is Roxanne duidelijk: “Er wordt hier niet gewerkt via betaling per rit. Iedereen die voor ons rijdt, wordt betaald met een vast uurloon, zodat het steeds transparant is en ze altijd op hun loon kunnen rekenen.”

Meer info over starters vindt u op onze overzichtspagina. Bent u ook een starter of kent u zo iemand? Laat het ons weten via redactie@madeinantwerpen.be en zo komt u de komende weken misschien in de schijnwerpers te staan.