Tijsmanstunnel Lantis

Studie rond tweede Tijsmanstunnel in havengebied

ANTWERPEN - Lantis, de bouwheer van de Oosterweelverbinding, heeft advies- en ingenieursbureaus Tractebel en Arcadis aangesteld om een studie uit te voeren rond de realisatie van een tweede Tijsmanstunnel in het havengebied. De huidige Tijsmanstunnel op de R2 zit aan zijn limiet en een tweede tunnel maakt deel uit van de plannen van het Toekomstverbond om meer bovenlokaal verkeer en havenverkeer weg te houden van de Antwerpse ring (R1).

De huidige Tijsmanstunnel dateert van 1967 en verbindt de oevers van het Kanaaldok in de haven van Antwerpen, een belangrijke verbinding op bovenlokaal en internationaal niveau. "Daarnaast zorgt hij ook voor de ontsluiting van de lokale bedrijventerreinen en nabijgelegen woongebieden", stelt Lantis. "Om die dubbele functie te vervullen is de huidige capaciteit van 2X2 rijstroken onvoldoende. De vele weefbewegingen en verschillen in snelheid zorgen bovendien voor onveilige situaties."

De bestaande tunnel zou ook grondig moeten worden gerenoveerd om te blijven voldoen aan de tunnelveiligheidvoorschriften, maar dat kan volgens Lantis pas wanneer er een tweede tunnel de verbinding tussen de beide oevers van het Kanaaldok kan overnemen.

Tractebel en Arcadis moeten de komende tijd de studies, het ontwerp, de begeleiding en het projectmanagement van de realisatie van de tweede Tijsmanstunnel in handen nemen. De advies- en ingenieursbureaus hebben voor deze opdracht de tijdelijke vereniging ElisAnt opgericht.