Stukwerkers investeert in binnenvaart

stukwerkers

De wurgende mobiliteitsproblematiek op de autowegen zet er havenbedrijven toe aan om intensief naar alternatieven te zoeken. De Gentse groep Stukwerkers Havenbedrijf investeert daartoe intensief in de versterking van de binnenvaart tussen de havens van Gent en Antwerpen.

Stukwerkers is een van de oudste havenbedrijven ter wereld en werd al vermeld in de historische annalen van ... 1338. De onderneming wordt vandaag aangestuurd door de familie De Raeve en werkt met zijn eigen terminals. Het bedrijf verwerkt zo'n 2,5 miljoen ton aan goederen. Daaronder zowel general cargo, bulk als breakbulk.

Met Ghent Seaport Container Barging heeft Gent een stap gezet in zijn streven om de rol als consolidatiehub in de containerstromen tussen de deepsea havens en hun zuidelijk hinterland te gaan spelen. Stukwerkers wil in dit opzicht minstens drie vaste afvaarten per week in beide richtingen aanbieden. Het vervoer over het water is toevertrouwd aan binnenvaartoperator Danser, die hiervoor schepen met een capaciteit van 90 TEU inzet.

De dienst kan in de opbouwfase rekenen op steun van het Havenbedrijf Gent. Dat heeft daarvoor 200.000 euro veil.

De Gentse stouwer startte onlangs ook het Flanders Reefer Platform op voor het transport van reefercontainers via de waterweg van en naar Antwerpen en Rotterdam. De twee initiatieven sluiten op elkaar aan.