Subsidies voor 3D printing en digitale partituren

koor

De Antwerpse start-ups Twikit en neoScores kregen subsidies toegekend door het Agentschap voor Innovatie (IWT).

Twikit startte einde 2012 op het moment dat Martijn Joris, Georges Lieben en Gijs Hoppenbrouwers de link legden tussen een groeiende nood aan klantenbinding enerzijds en de mogelijkheden van 3D printing anderzijds. Het was hun droom om designers en bedrijven de kans te bieden standaardproducten aan te bieden en vervolgens consumenten toe te laten om daar een persoonlijke touch aan te geven. Martijn Joris leerde het potentieel van 3D printing bij zijn vorige werkgever Materialise. Georges Lieben is zelf al enkele jaren ondernemer als zaakvoerder van Bagaar, een Antwerps interactief design bureau. Gijs Hoppenbrouwers brengt zijn ervaring in als digitaal strateeg.

In december 2012 kwamen ze met het idee aankloppen bij het Innovatiecentrum Antwerpen. Meteen het begin van een figuurlijk ‘ping-pong-spel’ waarbij vragen en antwoorden over de business case heen en weer gingen. 9 maanden en enkele iteraties later was het project rijp om bij het Vlaams Agentschap voor Innovatie (IWT) aan te kloppen.

neoScores is het geesteskind van 3 andere jonge ondernemers. Jonas Coomans is professioneel fagotspeler bij Brussels Philharmonic. Bart Van der Roost was tot vorig jaar productieleider bij het zelfde orkest. Bob Hamblok vervolledigde het team als web developer. neoScores werkt naarstig aan het uitwerken van de digitale partituur en een business model daarrond dat ook voor de uitgeverijen waarde creëert. Een soort iTunes voor partituren dus, maar dat in een kwaliteit die geschikt is voor professionele muzikanten en die leggen de lat ontzettend hoog. Of hoe je het nu kunt meemaken dat het orkest vandaag zijn partituur afleest van een Samsung ipad. Wat niet alleen de positionering van de onderscheiden orkestleden binnen het geheel vergemakkelijkt maar ook voor nogal wat besparingen kan zorgen want papieren partituren kosten zoals bekend handenvol geld.

neoScores kwam al in juni 2012 een eerste keer in contact met het Innovatiecentrum. Ook hier het beginpunt van herhaaldelijke gesprekken en interacties met de mogelijke klanten om beter inzicht te verwerven in de exacte noden bij zowel muzikanten als uitgevers.

Beide bedrijven doorliepen met glans de selectieprocedure bij IWT en kregen net voor de Kerstvakantie een substantiële subsidie van samen meer dan 400.000 EUR toegekend. Het Innovatiecentrum bracht beiden ook nog in contact met iMinds wat resulteerde in een extra iStart incubatiefinanciering van 50.000 elk.