Technologische primeur voor Drukkerij De Bie

drukkerij debie

Drukkerij De Bie uit Duffel heeft een state-of-the-art Low Energy-UV-pers van Heidelberg gekocht. "Daarmee kunnen we voortaan wat anderen niet kunnen;" zegt zaakvoerder Bart De Bie trots. "Onze nieuwe machine is de natte droom van elke drukker."

De allereerste CO2 neutrale Heidelberg LE-UV pers in België is voor Drukkerij De Bie opnieuw een investering in zeer innovatieve druktechnologie. Door de speciale LE-UV lamp droogt de inkt onmiddellijk zodat er geen extra antismetpoeder meer nodig is. Daardoor voelt het drukwerk niet meer korrelig aan op volvlakken en kunnen de gedrukte vellen onmiddellijk afgewerkt worden. Drukkerij De Bie bedrukt nu bijna alle ongestreken en gestreken papiersoorten, kalkpapier en kunststofdragers, zonder gevaar voor overzetten.

Bart en broer Johan De Bie zijn gepassioneerde drukkers. In een omgeving waarin alleen de sterksten lijken te overleven en waarin de concurrentieslag ongenadig is, investeren ze onafgebroken in nieuwe technologieën. Zoals drukken met de spot UV drip-off hoogglansvernis, waardoor ze accenten met mat- en glanseffect op één pagina kunnen realiseren. "Het gaat er vandaag als drukker om de prijzenslag te overleven. Met onze nieuwe technieken realiseren we in dit opzicht een ongezien gunstige prijs/kwaliteitsverhouding in dit hoge segment. Wij realiseren daardoor zelfs bij speciale dragers en kleine oplages een extreem hoge kwaliteit." Het eindresultaat is nog beter en kwalitatief dankzij de veel meer intensere pigmenten in de inkt. Het drukwerk “springt” er als het ware uit.

Drukkerij De Bie investeerde flink wat middelen in de nieuwe pers. "De helft meer dan voor een gewone drukpers. LE staat bovendien voor low energy waardoor we ook nog eens ecologisch verantwoord werken."

Automatisatie

Het familiebedrijf Drukkerij De Bie heeft tijdens het afgesloten boekjaar een geschatte omzet van pakweg 10 miljoen euro gerealiseerd en stelt nu 47 mensen tewerk. “We doen het helemaal niet slecht”, zegt Bart De Bie. “We kijken altijd ver vooruit en hebben al die jaren sterk geautomatiseerd. Wij kunnen de crisis wel aan.”

Drukkerij De Bie heeft een sterke reputatie. In de brede regio staat de onderneming vooral bekend voor haar hoge kwaliteitsdrukwerk. Het afgeleverde product is net zo goed als perfecte foto’s, heet het. “Wij moderniseren ons machinepark permanent, waarbij wij altijd absolute prioriteit geven aan high performance. Het moet uitermate goed zijn. Wij werken onder andere samen met de grafische divisie van Kodak, welke onze systemen onafgebroken perfectioneren. Zover zelfs totdat je drukwerk effectief niet meer kunt onderscheiden van heuse foto’s.”

Merkwaardig toch ook is de investering in de overname van shop.stockmans.be dat marktleider in België is met zijn B2B kalenders. Bart en broer Johan De Bie zagen hierin een diversificatiemogelijkheid die de groep mee vooruithelpt in het digitale tijdperk. “Wij blijven 100% geloven in de toekomst van het gedrukte medium maar wij willen toch ook de link leggen naar de nieuwe mediatoepassingen." Drukkerij De Bie werkt nagenoeg voor 60% voor communicatiebureaus. Het saldo van het orderboek gaat naar kleine firma’s, KMO’s en grote ondernemingen.

Ondertussen zijn de gevolgen van de crisis in de grafische wereld toch onmiskenbaar? “Daar sluiten we zeker de ogen niet voor”, zegt Bart De Bie. “Maar volgens mij is dit nu net het moment om vooruit te zien en berekende risico’s in de sector te nemen. Weet je, de financiële crisis brak in juli van 2008 voluit door. Net op dat moment hebben wij Albatros Printing uit Boechout overgenomen en in de jaren die daarop volgden onze gebouwen verdrievoudigd, onze drukcapaciteit uitgebreid, nieuwe persen gekocht, zonnepanelen op onze daken gezet enz. Wij hebben gewoon niet stil gezeten. Crisis of niet. Wij hebben in die vijf crisisjaren als relatief kleine onderneming zelfs 8 miljoen euro geïnvesteerd in de toekomst… Ondertussen is onze onderneming echter helemaal up-to-date en kunnen we alleen maar hopen dat we extra hard gas zullen kunnen geven op het moment dat de crisis voorbij is.”