ingantwerpen Foto: Victoriano Moreno

Tieners voor één dag baas van ING Antwerpen: “Wij komen hier geld storten”

Het was een bijzondere dag voor Daniel (10) en Tasneim (11), twee leerlingen van de stedelijke basisschool Flora in Borgerhout. In het kader van het evenement JINC Baas van Morgen kregen zij de unieke kans om voor één dag de baas te zijn van ING Antwerpen. Ze kregen een bijzondere rondleiding, en mochten het bedrijf ook adviseren rond klantvriendelijkheid en de bank-apps. “Zij denken zonder restricties.”

JINC is een non-profitorganisatie die strijdt voor een maatschappij waarin elk kind gelijke kansen krijgt als het over de toekomst gaat. Het initiatief Baas van Morgen, dat dit jaar voor de tweede keer plaatsvindt in België, is volgens Koen Van Roey, directeur JINC België, een succes. “Er waren veel bedrijven die de leerlingen met open armen wilden ontvangen, zo veel dat we er een stop op hebben gezet. Er lopen 33 leerlingen in België mee, en maar liefst 400 in Nederland. Wij hopen dat aantal op termijn ook te bereiken.”

Naast Daniel en Tasneim kregen nog 31 andere leerlingen uit Antwerpen en Mechelen donderdag de kans om deel te nemen aan het project en konden ze baas zijn van 23 bedrijven waaronder Albert Heijn, het Sportpaleis en GZA Ziekenhuizen.

Directeur JINC Koen Van Roey in de ING-kantoren aan de Lange Gasthuisstraat. — © Ellen Goris

Sparen

De dag begon voor Daniel en Tasneim in het ING-kantoor Antwerpen aan de Lange Gasthuisstraat. Ze liepen het imposante gebouw binnen en keken met grote ogen naar de hoge kantoren en de drukke inkomhal. Het was tijd voor hun eerste taak. Ze gingen naar medewerker Elke en Tasneim zei vol trots: “Wij komen hier geld storten.” Elke telde het geld en vertelde dat ze al 34 jaar bij de bank werkt. Tasneim was nieuwsgierig en vroeg of ze zich ooit al had vergist bij het tellen van geld. Het antwoord van Elke – ja, maar de gevolgen waren nooit echt ernstig – zorgde voor een glimlach op Tasneims gezicht.

Daniel en Tasneim willen geld storten bij ING-medewerker Elke. — © Victoriano Moreno

Ken Faes in de inkomhal van het ING-kantoor Antwerpen. — © Victoriano Moreno

Ken Faes, regionaal directeur retail ING, is blij met de jonge belangstelling en hamert op het belang dat kinderen genoeg moeten weten over sparen. “Ik zie heel veel mensen die niet weten wat het nut van sparen of beleggen is. Zeker voor jongeren die uit gezinnen komen die het financieel moeilijk hebben. Hun uitgavenpatroon is niet altijd even correct. Daarom proberen wij nu kapstokken mee te geven zodat zij daar hopelijk iets van onthouden. We willen hen echt dingen tonen.”

Auto

Aangekomen bij het volgende bureau en met het belang van sparen in het achterhoofd werd Daniel gevraagd wat voor auto hij later wilde. Met volle overtuiging zei hij: “Een sportwagen.” Van een Volkswagen GTI tot een Lamborghini, voor de tiener is het allemaal oké. Ken Faes geeft de nodige uitleg. “Dat zijn auto’s die veel geld kosten. Daarover kun je met ons in gesprek. Als je genoeg geld hebt op je spaarrekening, kunnen wij jou geld geven als je dat nadien terugbetaalt. Dat zijn allemaal dingen waar je over moet nadenken.”

Ken Faes geeft uitleg aan Daniel en Tasneim, samen met Céline Maene. — © Victoriano Moreno

Gelijke start

Ook de input van Daniel en Tasneim is belangrijk voor Faes. “Zij denken out of the box, zonder restricties. Daarom wil ik hen straks vragen wat zij vinden dat in onze bankapp moet zitten bijvoorbeeld. Voor ons is dat heel leerrijk. Ze hebben echt veel mogelijkheden, maar door bepaalde situaties krijgen ze die niet altijd. Daar wil ik met dit initiatief iets mee aan veranderen.”

JINC-directeur Koen Van Roey benadrukt het belang van het project. “Eén op de vijf leerlingen in grootsteden verlaat de schoolbanken zonder diploma. Dat is niet alleen het werk van de overheid of het onderwijs. Dat is werk van ons allemaal. Het is gewoon een feit dat niet ieder kind een gelijke start heeft. Wij vragen leerkrachten om leerlingen voor ons te selecteren die een boost in hun zelfvertrouwen en extra steun kunnen gebruiken. Dat is de groep die wij graag bereiken.”