De bestellingen liepen het voorbije etmaal heel vlot binnen bij MM Antverpia, het Antwerpse drankenmerk van Toby Alderweireld en zijn zakenpartner en goede vriend Thomas Tisson. “’Ligt het aan het goede weer of niet? Geen idee. Maar we hebben op 24 uur tijd al een duizendtal flessen limoncello verkocht aan professionele klanten en via onze webshop”, zegt Thomas. “De tweede batch is momenteel al in de maak. Die gaan we wellicht snel nodig hebben.” Er waren al een gin, een rum, een pastis en een amaretto. “Ook voor deze drank hebben we de lat hoog gelegd”, legt Thomas uit. “De limoncello maken we met Amalfi-citroenen, die daarvoor het meeste geschikt zijn.”

“De hype van de Aperol Spritz mag wat ons betreft deze zomer veranderen in de Limoncello Spritz. Ook met wat tonic bij is dit drankje trouwens echt lekker.”
Toby Alderweireld
“Ze zijn allemaal met de hand geschild, want het is met de schil dat je limoncello maakt. Per liter alcohol zijn er maar liefst 250 gram zestes gebruikt. Die hebben hun smaak afgegeven”, verduidelijkt Thomas nog. “Ik hou van dat frisse, natuurlijke citroenaroma als je aan een glaasje ruikt. Daarom ben ik hier zelf helemaal weg van. Je kan het zowel drinken als aperitief of als digestief, of je maakt er een cocktail van”, vertelt Toby terwijl hij in zijn tuin in Kapellen van de lentezon geniet. “De hype van de Aperol Spritz mag wat ons betreft deze zomer veranderen in de Limoncello Spritz. Ook met wat tonic bij is dit drankje trouwens echt lekker.”
Eerste citroenen
“We hebben trouwens niets van additieven of kleurstoffen gebruikt”, vult Thomas aan. “De fles gebaseerd op het Centraal Station is gebleven, alleen heeft ze nu een frost look gekregen, die je eraan herinnert dat limoncello het lekkerste is als je hem in de diepvries bewaart.” Het jaartal 1520 prijkt ook op de fles. “We hebben best wat onderzoek gedaan naar wanneer de allereerste citroenen per schip in Antwerpen zijn aangekomen. Dat zou volgens wat we achterhaald hebben, rond 1520 geweest zijn. Zo maken we een historische knipoog naar de Gouden Eeuw van de stad”, zegt Toby.

“We hebben niets van additieven of kleurstoffen gebruikt. De ‘frost look’ van de fles herinnert je eraan dat limoncello het lekkerste is als je hem in de diepvries bewaart.”
Thomas Tisson
Of hij – nu zijn voetbalpensioen nadert – nog meer dan anders uitkijkt naar de zomer? “Ik ben er nog niet echt mee bezig, al besef ik wel ergens dat het moment er snel zal zijn. Het zijn nog twaalf matchen, nog een dikke duizend minuten competitievoetbal. Daarna is het écht voorbij”, zegt Toby. “Ik zal alles blijven geven en ik zal graag blijven voetballen tot die laatste minuut. Maar ik kijk er wel naar uit om wat spontaniteit in mijn leven in te kunnen bouwen. Om bijvoorbeeld als de zon schijnt, zoals vandaag, wat vrienden te kunnen uitnodigen en een limoncello uit te kunnen schenken, zonder aan de volgende training te hoeven denken. Ik zie mezelf deze zomer al in de tuin zitten met een glaasje. (lacht) Maar eerst nog duizend minuten vol gas geven.”
De Limoncello 1520 van MM Antverpia kost 33,95 euro.
