Trans-o-flex wordt PostNL

andrea siteur

Het transportbedrijf trans-o-flex wordt omgedoopt tot PostNL. De onderneming heeft zich in Turnhout toegespitst op de farmasector. In Sint Niklaas wordt voor sectoren buiten de farma gereden.

In België is PostNL actief via Spring (Mechelen) , TNT Post Pakketservice België (Vilvoorde), dat zich toespitst op de distributie van pakketten in B2C-omgeving en trans-o-flex, dat tot PostNL wordt herdoopt. Twee jaar terug werd de Belgische Distributiedienst (BD), gespecialiseerd in de distributie van ongeadresseerde zendingen, verkocht aan investeringsmaatschappij NPM Capital. Trans-o-flex Belgium ontstond in 2009 toen voormalige DHL Express-dochter Van Osselaer-Pieters (VOP, Sint-Niklaas) en MIT (Turnhout) door het Duitse trans-o-flex (Wenheim), dochteronderneming van de Oostenrijkse Post, werden overgenomen. Die verkocht trans-o-flex Belgium en trans-o-flex Nederland in het voorjaar van 2012 aan PostNL Pakketten, onderdeel van PostNL.

In Turnhout focust PostNL op het transport van farmaceutische zendingen. In Sint-Niklaas is het bedrijf actief in soortgelijke opdrachten, maar dan buiten de farmaceutische sfeer (elektronica, cosmetica, confectie, enz). Met 220 medewerkers boekte het bedrijf vorig jaar een omzet van bijna 40 miljoen euro.

PostNL Pharma & Care, de PostNL-vestiging in Turnhout tekent voor zowat 70% van de omzet van de onderneming. Als nichespeler binnen het geconditioneerd vervoer van farmaproducten, verzorgt het bedrijf zijn activiteiten voortaan onder de naam PostNL Pharma & Care. Met de naamswijziging speelt het bedrijf in op het van kracht worden van de nieuwe GDP (Good Distribution Practices). De EU GDP, die dezelfde onderbouw heeft als de GMP (Good Manufacturing Practices), streeft de transparante bewaking van de distributieketen in de farmawereld na. Daarbij worden specifieke regels opgelegd voor het transport van farmaceutische en gezondheidsproducten, bestemd voor menselijke productie. De verantwoordelijkheid voor het naleven van de nieuwe GDP-regels ligt bij de verzender, zeg maar de producent. Van hem wordt verwacht uitsluitend samen te werken met distributiebedrijven die GDP-conform handelen. Het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) heeft die verantwoordelijkheid bij de producent gelegd.

“Als marktleider met een marktaandeel van nagenoeg 80% in de fijnmazige farma-distributie in België, grijpen we de nieuwe GDP-voorschriften aan om onze marktpositie verder te versterken en nieuwe ontwikkelingskansen aan te boren" zegt directeur Andrea Siteur. "We investeerden enkele miljoenen euro in onze vestiging te Turnhout om ons op de nieuwe regelgeving te aligneren. Zo vernieuwden we het hele wagenpark met de aanschaf van 51 voertuigen (trekkers, bakwagens, bestelwagens) die met een gecompartimenteerde en geconditioneerde transportruimte zijn toegerust. De temperatuur in de vrachtruimte van al onze rollende eenheden wordt constant vanop afstand bewaakt en gemonitored, met behulp van temperatuursensoren met ingebouwde alarmfunctie. Voorts werd het depot - 12.000 m² groot - integraal geconditioneerd, bouwden we een bijkomende koelcel (120 m²) en investeerden we in camerabewaking en pest control-voorzieningen”.

Aansluitend pakt PostNL Pharma & Care uit met een nieuw dienstenportfolio. Het bestaande distributieproduct wordt aangevuld met een 2-8°C- en 15-25°C-dienst. Klanten kunnen hun producten derhalve laten vervoeren binnen gegarandeerde temperatuurvensters. Met dergelijke producten acht Andrea Siteur het mogelijk ook andere (aanverwante) markten aan te boren. Tot de om en bij de 500 klanten van PostNL Pharma & Care horen farmaproducenten, groothandels, producenten van diergeneesmiddelen, laboratoria, producenten van verpakkingsmateriaal, operatie-instrumenten en hygiënische kledij. Voor hun rekening belevert PostNL Pharma & Care ziekenhuizen, groothandels, zorgverstrekkers, verzorgingstehuizen en dies meer. Bedoeling van PostNL is tussen de verschillende distributie-activiteiten een maximaal cross-selling effect neer te zetten.

"mwille van de vergrijzing van de bevolking is de Pharma & Care-markt een sterk groeiende business. De bijhorende, gespecialiseerde distributie-activiteiten zullen in de toekomst evenwel worden uitgebouwd voor doorgroei in de cargo-markt. PostNL is bij machte de hele transportbehoefte van de klant af te dekken, ongeacht of het transport al dan niet onder geleide temperatuur moet. Het dienstenaanbod gaat van het transport van het individuele pakje over groupagezendingen tot gebundeld pallettenvervoer,” stelt Andrea Siteur.