Transporteur Van Moer groeide uit tot logistieke dienstverlener

van moer group

"Wij zijn vandaag al lang geen gewoon transportbedrijf meer", zegt Eric Noterman van de Van Moer Group. "Wij stellen ons nu op als een logistieke dienstverlener die de klanten een totaalaanbod kan brengen. Waarmee de logistieke circel bij Van Moer rond is. Ondernemer Jo Van Moer is ooit begonnen als transporteur. Onze groep is vandaag evenwel multidisciplinair."

De Van Moer Group gaat door op zijn snelle expansie. Het kleine transportbedrijf uit Melsele groeit uit tot een volwassen speler in de haven van Antwerpen. Jo Van Moer begon in 1990 met één truck en één chauffeur. Vandaag stelt de groep meer dan 500 man te werk. Het management heeft altijd een sterk punt gemaakt van de snelle flexibiliteit van het bedrijf. De openingsuren bv. De Van Moer Group was van begin af veel makkelijker bereikbaar dan andere transportondernemingen.

De Van Moer Group is ondertussen omgebouwd van transportbedrijf tot een veelzijdige logistieke dienstverlener. "We bieden onze klanten een ruime integratie aan van logistieke faciliteiten," zegt CEO Eric Noterman die enkele tijd geleden overstapte van DP World. Noterman leidt vandaag samen met Jo Van Moer de groep. "Dit betekent dat wij hen niet enkel de zorg om het vervoer van zijn producten uit handen nemen maar ook tijdelijke opslag van de goederen kunnen aanbieden, de verwerking van containers via onze inland container terminal (Van Moer Stevedoring), de reiniging van tanks en de noodzakelijke douaneclearing. Bij de Van Moer Group kunnen met andere woorden totaaloplossingen aangeboden worden voor je transportproblemen."

In het licht van de verdere expansie probeert het management ondertussen meer evenwicht in te brengen tussen de exportactiviteiten en het binnenlands verkeer. "Wij werkten tot nog toe in grote mate, zelfs voor 75% voor het buitenland. We willen meer voor de binnenlandse markt werken. Op die manier kunnen we ook meer rentabiliteit in onze business realiseren en bv. vermijden dat trucks te vaak leeg terug naar Zwijndrecht komen." In die strategie past ongetwijfeld ook de recente overname van het transportbedrijf Wambacq-Peeters, een onderneming die vooral voor Delhaize rijdt.

Dat de Van Moer Group onlangs een eigen vestiging opende in Brazilië kan erop duiden dat de onderneming echt wel grootschalig denkt. In Curitiba zijn een aantal werknemers van Van Moer onderhand druk bezig de nieuwe lijnen uit te tekenen en nieuwe opdrachten voor de groep vast te leggen. Het mag overigens opmerkelijk heten dat de nieuwe magazijnen die in opbouw zijn nu al "Brasil" heten. Men is in Zwijndrecht kennelijk echt van plan om plankgas te geven.
Van Moer is trouwens ook al verscheidene jaren actief in Roemenië.

De Van Moer Group tekende verleden jaar voor een omzet van 80 miljoen euro. Dit jaar wordt 85 milmjoen euro gebudgetteerd. "De markt is beslist nog moeilijk. Maar we slagen er niettemin in om te groeien. De crisis is zeker nog niet voorbij maar we kunnen een lichte heropflakkering van de conjunctuur vaststellen.

De onderneming heeft vestigingen in Zwijndrecht, Kallo, Zellik en Vilvoorde.