Troc en De Kringwinkel breken door

kringwinkel

Je voelt je nog altijd ongemakkelijk in een tweedehandszaak. Moet echt niet. Bijna een op de twee Vlamingen heeft verleden jaar spullen gekocht in een tweedehandswinkel. Meteen ook de reden waarom ketens als Troc en De Kringwinkel ook in het Antwerpse stevig wortel geschoten hebben.

Volgens een onderzoek van iVox bij meer dan 1000 Vlamingen hebben verleden jaar 43 procent onder hen effectief tweedehandsspullen gekocht. Meer dan een op de drie heeft er ook spullen verkocht. Daarnaast blijkt dat 68 procent van de Vlamingen spullen schonk aan goede doelen. 45 procent doet familie of vrienden een plezier.

De meest populaire tweedehandsproducten zijn boeken (33 procent), gevolgd door kleding (26 procent) en decoratieartikelen (25 procent).

1.Boeken (33%)
2.Kleding (26%)
3.Decoratieartikelen (25%)
4.Speelgoed (23%)
5.Meubelen (22%)
6.Cd's, dvd's en games (18%)
7.Tuin en Doe-Het-Zelf artikelen (16%)
8.Baby-artikelen (12,2%)
9.Multimedia (11,8%)
10.Sport- en vrijetijdsartikelen (10%).

Bijna de helft van alle tweedehandsverkopen gebeurde online. 41 procent brengt een bezoek aan de rommelmarkt.

De belangrijkste drijfveer om tweedehands te kopen waren voor bijna vier op de vijf respondenten de lage prijzen. Ook de zoektocht (39 %) naar tweedehandsspullen sprak veel Vlamingen aan. Bijna één op de drie kopers deed dat om zijn steentje bij te dragen tot een beter milieu.

Uit het onderzoek blijkt ook dat meer dan twee op de drie Vlamingen vorig jaar spullen schonken aan een goed doel zoals De Kringwinkel. "We zien al langer dat steeds meer Vlamingen hun spullen aan ons doneren. Ze doen dit niet enkel om de afvalberg te helpen verkleinen, maar eveneens omdat de sociale tewerkstelling hierbij baat heeft, " aldus Marleen Vos, algemeen directeur van de overkoepelende vzw Komosie.

Niet iedereen neemt gemakkelijk afstand van zijn spullen. 18 procent van de Vlamingen houdt de spullen bij op zolder of in de kelder.