Nieuws Antwerpen Stories Twee Antwerpse ondernemers gaan internationaal met duurzame kantoorkoffie: “Verkoop in Frankrijk loopt als een trein”
Antwerpen

Twee Antwerpse ondernemers gaan internationaal met duurzame kantoorkoffie: “Verkoop in Frankrijk loopt als een trein”

Tim van Tittelboom en Stef Lefebre.

ANTWERPEN – Stef Lefebre (47) en Tim Van Tittelboom (44) stampten enkele jaren terug het koffiemerk Mister Barish uit de grond. Heel even leek de vraag naar kant-en-klare kantoorkoffie te kelderen door corona, maar het duo knokte zich uit de crisis. Hun doel? “Van elk koffiemoment, thuis of op kantoor, een echte beleving maken.”

“Tim had tot zes jaar geleden nog nooit een tas koffie gedronken”, vertelt Stef. Beide kennen elkaar uit de IT-wereld. “Hij was meteen verkocht bij zijn eerste espresso. We zijn samen gestart met een blog over koffie, met reviews van branderijen en bars. Op een bepaald moment zaten we aan 20.000 bezoekers per maand: koffie is hot, zo bleek.”

To cherish

“We schreven op onze blog ook over verschillende koffiezetmethoden, een dertigtal in totaal”, vult Tim aan. “Mister Barish is een samenvoeging van ‘barista’ en ’to cherish’ of ‘houden van’. We houden van koffie, zo simpel is het.”

Met hun eigen koffiemerk wilde het Antwerpse duo aanvankelijk de kantorenwereld veroveren. De opstart kwam er in november 2019, slechts enkele maanden voor de coronacrisis. “En daar ging ons businessmodel”, lacht Stef. “We hebben dan de focus meer verschoven naar de consumentenmarkt, met succes.”

 

Franse hoofdstad

Op dit moment produceren ze elke maand zo’n zes ton koffie voor hun klanten. Maar geen lege capsules bij Mister Barish, want hun toestellen zijn ‘bean to cup’. Na België en Nederland heeft het duo de zinnen gezet op Frankrijk. In het najaar staat de opening van een concept store in Parijs op de agenda.

“We zijn volop in opmars”, zegt Stef. “Sinds onze opstart verkochten we online al 800 koffieapparaten aan Nederlandse bedrijven en 623 aan Belgische. Bij particulieren staat de teller op 5000. Ook de online verkoop in Frankrijk loopt als een trein. Net daarom willen we vaste voet krijgen in Parijs. De contracten zijn binnen, nu is het een kwestie van locaties zoeken. We kijken dan vooral naar de residentiële kant van de Franse hoofdstad, waar mensen wonen en werken.”