Twee reuzenkranen voor Zuidnatie

kranen

Zuidnatie gaat elk jaar 10 miljoen euro investeren in zijn twee terminals in de haven van Antwerpen. Dit jaar werden aan het Churchilldok alvast twee nieuwe kranen in gebruik genomen die elk 200 ton kunnen heffen. In de hele range Le Havre-Hamburg zijn geen grotere kranen te vinden.

De twee nieuwe Duitse Gottwald Terexkranen zullen de positie van Zuidnatie als breakbulk stouwersbedrijf nog versterken. Zuidnatie is in dit opzicht een van de weinige naties die effectief nog goederen rechtstreeks van de kaai in het schip kunnen laden en omgekeerd. Het gaat dan veelal om grote bakbeesten die andere naties niet aankunnen. "Enkele tijd terug hebben wij nog een generator van liefst 281 ton in een schip getild", zegt managing director Marcel Dubourg.

De aankoop van de twee nieuwe kranen vergde 9 miljoen euro. Die investering is slechts een onderdeel van een langetermijnplanning waarbij globaal elk jaar 10 miljoen euro zal uitgetrokken worden om het bedrijf verder te positioneren.

Zuidnatie is een van de oudste steunberen van de Antwerpse haven. Het bedrijf werd opgericht in 1870 en heeft al die jaren mee de expansie van de haven onderbouwd. Met zijn twee terminals, Terminal Zuid (kaai 104) en Zuid Breakbulk (kaai 466) beschikt het bedrijf over zo'n 625.000 vierkante meter aan overslagfaciliteiten. De onderneming verwerkte verleden jaar zo'n 2,1 miljoen ton aan cargo.

Volgens Marcel Dubourg is de markt voor breakbulk vandaag zeker niet makkelijk. De aanvoer van staal uit bv. China en India staat onder druk. Vandaar ook de investeringen om nog meer flexibiliteit in het bedrijf in te brengen.