Gerenommeerde bedrijven als Hubo, Studio 100 en Colruyt behoren tot haar klantenportfolio, maar toch is het bedrijf van Ine Meeussen nog vrij onbekend. Ufinity uit Kontich is nochtans een referentie aan het worden op het vlak van financiële dienstverlening.
Ine Meeussen: “Hoewel de meesten ons ondertussen wel kennen, is onze naamsbekendheid toch niet zo sterk,” legt ze uit. “Top of mind worden bij de financiële professional, dat is de uitdaging voor 2016. Bedrijven die een specifieke nood of behoefte in finance hebben, moeten aan ons denken als structurele partner.”
* Een duidelijke ambitie. Wil dat zeggen dat u niet tevreden bent met waar u vandaag staat?
Ine Meeussen: “Toen ik vijf jaar geleden mijn bedrijf opstartte, had ik nooit gedacht dat ik vandaag een van de preferred suppliers zou zijn van enkele van de grootste bedrijven van het land. We staan weliswaar naast andere dominante financiële partners, maar toch: dat is behoorlijk straf. Je moet weten, ik ben begonnen met een witte tafel, een stoel en een computer. That’s it. Vandaag, vijf jaar later, telt Ufinity een pool van 24 consultants en verschillende interne medewerkers. Je zou kunnen zeggen dat het allemaal snel is gegaan, maar dat vind ik niet. Ik vind dat ik mijn verhaal nog te weinig overgebracht krijg.”
* Hoe luidt dat verhaal?
Ine Meeussen: “Als een CFO van iets wakker ligt, dan moet hij in ons een sparringspartner vinden. Waarom? Omdat we hem zowel op het vlak van human capital, procesoptimalisatie als tools ondersteunen. Dat zijn onze focuspunten. Stel dat een bedrijf zijn facturatieflow wil automatiseren, dan leveren wij, ongeacht het softwarepakket dat geïmplementeerd moet worden, een project manager met de juiste financiële bagage en ervaring. Indien nodig, spreken we binnen de Cronos-groep de juiste partners aan om ook het softwareverhaal in handen te nemen.”
* Speaking of which: Ufinity behoort tot de Cronos-groep, de grootste IT-dienstverlener van het land. Is het niet vreemd dat je als finance-onderneming tot een IT-groep behoort?
Ine Meeussen: “Dat lijkt misschien zo, maar finance en IT zijn eigenlijk enorm met elkaar verweven. Stel dat er in een bedrijf een geïntegreerd ERP-systeem wordt geïmplementeerd waar alle afdelingen op kunnen werken, dan is finance altijd één van de betrokken afdelingen. Meer nog, het is waarschijnlijk de trekker.
* Begin vorig jaar bent u gestart met opleidingen?
Ine Meeussen: “Simpel: omdat er vraag naar was. Ik vertelde net dat finance onderhevig is aan verandering. Er wordt steeds meer in termen van automatisatie gedacht, en minder in termen van FTE’s. Dat heeft een duidelijke impact op de mensen die in die financiële afdelingen aan de slag zijn. De CFO heeft in principe twee keuzes: of hij vervangt de mensen door nieuwe, of hij traint ze en bereidt ze voor op de nieuwe omgeving. On-the-job, op maat.
De meerwaarde van die opleidingen voor de klant, én voor ons: we werken op maat, binnen de omgeving van de klant, waardoor het resultaat tastbaar wordt. Wij, Ufinity dus, leren de afdeling op een fundamenteler manier kennen. Wie zit er? Wat leeft er? Wat zijn de aandachtspunten? Wanneer er dan uiteindelijk toch een opdracht komt, vast of tijdelijk, dan kunnen wij met veel meer kennis van zaken op zoek gaan naar de juiste persoon of oplossing.
Daarin ligt ook onze sterkte: wij zijn heel betrokken bij iedere case. Wij fungeren vaak als extern verlengstuk van de interne HR: wij stappen naar finance en vragen door waar nodig. Doordat we zo in onze specialisatie zijn geworteld, kunnen we hen heel duidelijk en concreet adviseren steeds op een pragmatische manier. We weten welke vragen we moeten stellen en kunnen op die manier realistische verwachtingen scheppen. Wanneer we als externe HR Business partner de pet van het bedrijf op hebben, kunnen we het bedrijf het best vertegenwoordigen.»
* Ligt daar uw meerwaarde?
Ine Meeussen: “Omdat wij weten hoe de business in elkaar zit, slagen wij er vrijwel altijd in om de juiste match te vinden. Begrijp me niet verkeerd: je blijft met mensen werken, dus kan het altijd zijn dat een match niet helemaal juist blijkt. Voor wij een cv doorsturen naar de klant, is er al een heus voortraject gebeurd. Wij gaan kandidaten eerst spreken om uit te vinden wat hun verwachtingen zijn, en hun interesses en kennis, om te zien of er een duidelijke match is met de functie. Wij willen de juiste kandidaat sturen, en dat vraagt tijd.
Ik merk dat te veel concullega’s zich bezondigen aan cv-dropping. Ze hebben abonnementen op dezelfde databanken als wij, maar doen niet dezelfde intensieve kwaliteitscontrole. Eigenlijk zijn het cowboys, want ze vragen hun klanten natuurlijk wel dezelfde fee. En de klant? Die is zich daar niet altijd van bewust.
* Welke hindernissen ziet u voor Ufinity?
Ine Meeussen: Het lijkt misschien paradoxaal, maar dé bottleneck is om goede mensen voor onszelf te vinden. Dat staat onze groei in de weg. Hoe dat komt, weet ik niet. We hebben een heel moeilijke sector. Om te groeien, moet ik me omringen met entrepreneurs, mensen die de taal van finance spreken. Ik heb een sparringspartner nodig, en die heb ik nog niet gevonden.
Weet je, we hebben veel kwaliteiten, maar ook nog een paar tekortkomingen. Dat weet ik, en ik durf daar ook voor uitkomen.”
* Je zei daarnet dat finance fundamenteel aan het veranderen is. Hoe kunnen financials overeind blijven?
Ine Meeussen: “Je kan er niet om heen: de loonkosten in België zijn te hoog. Daarom wordt het transactionele, uitvoerende werk vandaag de dag steeds vaker uitbesteed naar lageloonlanden. Financials die willen overleven op het slagveld, moeten zich specialiseren. Wat bedrijven moeten doen, is processen optimaliseren en systemen automatiseren. Op die manier moet de financial veel minder controleren en herberekenen, en kan hij veel meer als business partner met de business meedenken. Zit de solvabiliteit goed? Hoe kunnen we die uitdaging aanpakken? Door de business beter te ondersteunen en te adviseren wordt het financieel departement niet meer beschouwd als kostenpost.
Momenteel zitten financials nog te veel achter de computer, met de neus in de cijfers. Terwijl ze eigenlijk in de business moeten staan. De brug maken tussen finance en de business, daar komt het op neer. En daarvoor heb je niet alleen een analytische geest nodig, maar ook overtuigende communicatievaardigheden en interesse in de business. Soft skills zijn heel belangrijk geworden.”
* Tot slot, hoe ziet u de toekomst?
Ine Meeussen: “We voelen ons het best bij een middelgroot bedrijf. Omdat die de tijd nemen om het gesprek te voeren, en enorm veel belang hechten aan onze kwaliteit, onze betrokkenheid en onze service. Daar zijn we sterk in: als strategische partner meedenken om het financiële departement te hertekenen.
Laat één ding duidelijk zijn: ik wil niet de grootste worden. Wat bedoel ik daarmee? Ufinity moet wendbaar blijven, niet te groot worden. Ik wil onze consultants en collega’s binden aan Ufinity en proberen te zorgen voor de juiste projecten. Wij willen focussen op het inhoudelijke en op onze specifieke approach.
Waarom? Als ik het verloop beperk, dan bied ik ook aan mijn klanten een soort van continuïteit. Een langetermijnverhaal. Een partnership. Een klant die bij mij terugkomt, kan ik dan dezelfde consultant bieden, iemand die het bedrijf al kent. Een middelgroot bedrijf, maar met heel veel randservices, daar mik ik op.
Wanneer wij een project trekken, is iedereen intern op de hoogte. Niet van A tot Z, maar wel tot N. Op die manier moet een klant zelden tot ’s avonds wachten om geholpen te worden en kunnen we vrij snel een antwoord geven op hun concrete vragen. Een klant heeft soms het gevoel dat hij quasi de enige klant is. En dat wil ik zo houden.”