UXprobe screent efficiëncy van app's

tablet

Zij hebben zich geïnstalleerd in de Boerentoren van KBC waar ze zich aansloten bij de startup@KBC community. Jan Moons en Paul Davies waren eerder al aan de slag bij IdeaLABS waar ze met UXprobe hun eerste stappen waagden in het ondernemerslandschap.

UXprobe onderzoekt de efficiëncy van de bedrijfsapplicaties bij de klanten. Het gaat dan zowel om applicaties voor smartphones, voor het web of voor tablets. UXprobe volgt in dit opzicht de duizenden bewegingen die de gebruikers maken met hun app's en probeert ze te interpreteren. Met de conclusies  die Jan Moons en Paul Davies halen uit hun analyses kunnen de klanten dan hun applicaties verbeteren.

Het komt er concreet op neer dat de klanten van UXprobe, de app-bouwers een code inbrengen in hun applicatie die concreet nagaat wat de gebruikers doen met de app, vertelt of ze tevreden zijn, hen feedback aanbiedt en alles omzet in grafieken. "Op die manier kunnen onze klanten weten welke functies in de app het vaakst gebruikt worden, hoe snel een proces verloopt, waar de problemen zitten enz." zei Jan Moons onlangs in een gesprek met de redactie van de website Ondernemen in Antwerpen.

De toegevoegde waarde die UXprobe biedt ligt in het feit dat alle gebruikers van de app opgevolgd worden. In klassieke user tests wordt enkel een vrij beperkt publiek om zijn reacties gevraagd. Dit is volgens Jan Moons en Paul Davies niet altijd objectief of statistisch relevant. De resultaten zijn zeker niet representatief.

Op basis van de data die UXprobe bovenhaalt kunnen de klanten van het bedrijf hun app in de toekomst verbeteren. De Antwerpse start-up werkt in de gegeven omstandigheden vooral met grote bedrijven. Die hebben nu eenmaal voldoende financiële middelen om de meerwaarde die UXprobe biedt concreet te maken.