Café Onder Den Toren Essen Foto's; Elke Lamens.

Vaste medewerkster neemt Café Onder Den Toren uit Essen over

ESSEN - Vrijdagavond 3 februari heropent Café Onder Den Toren uit Essen. Achter de toog treffen klanten een vertrouwd gezicht, want Mary-ann Van Lent, die voorheen altijd achter de toog stond, is nu cafébazin.

Al 110 jaar is het Café een vaste waarde in Essen. Sinds 1970 was Julia Peeters het vertrouwde gezicht achter de toog tot ze in 2019 overleed. Na drie jaar leegstand blies Mo Othman, eigenaar van kebabzaak Aly Baba, het café nieuw leven in. Maar na negen maanden moest hij het café noodgedwongen sluiten, wegens personeelsgebrek en de te hoge energiekosten.

Vaste medewerkster Mary-ann Van Lent was er het hart van in. Van lent stond graag achter de toog. Nu een jaar nadat de vorige eigenaar de deuren opnieuw had geopend, neemt Van Lent het over. “Vorige maand zijn we tot een vergelijk gekomen en hebben we het contract getekend. Het heeft me maanden beziggehouden, ik heb volgehouden en nu kan ik opgelucht ademhalen", reageert ze gelukkig.

Eerbetoon

Bij de sluiting in november vorig jaar vreesde ze nog voor het voortbestaan van het café. Ze wilde de erfenis van Julia in ere houden. “Ik heb Julia zelf nooit gekend, maar hoorde wel de geschiedenis van het café via de klanten. Elke dag als ik om 12u ’s middags het café opende, brandde ik een kaarsje bij de foto van Julia. Haar foto blijft hangen om de herinnering aan haar levendig te houden. Ze krijgt een speciaal plekje, ze is zo’n beetje mijn beschermengel”, lacht de kersverse cafébazin.

Carnaval

De klanten vinden hun Onder Den Toren vanaf 3 februari terug zoals het werd gesloten. “Ik behoudt het café in dezelfde staat tot en met carnaval, in het weekend van 18 februari. Dan gaan zowel de meubelen en lampen eruit. Carnaval is hier altijd een drukke begankenis.”

Op dinsdag 22 februari sluit het café voor de rest van de week. “Dan neem ik de tijd om het interieur op te frissen. Het bruine café is me iets te bruin, het kan wel een likje verf gebruiken. De klanten hoeven niet te vrezen, er komen geen drastische veranderingen”, belooft ze.