Jean-Baptiste Leestmans opende in 1892 een groothandel in leurdersartikelen, genaamd In den Jood’. Zijn zoon Felix lanceerde in 1922 de merknaam Veritas, Latijn voor waarheid’. Het merk stond voor naaigerief en allerhande zogenaamde mercerie-artikelen. Veritas werd een begrip overal in het landen opende het winkels.
Ondanks een goede reputatie en onverslijtbare eigen producten zoals panty’s en kousen kwam er sleet op de Veristas-formule. Het merk begon begin deze eeuw stof te vergaren. Dat veranderde toen nazaten van de oprichter geconfronteerd werden met rode cijfers en de keten overdroegen aan het Capital Restruct Fund, geleid door enkele Vlaamse ondernemers.

Gele knoop wordt frisgroen schijfje limoen
De iconisch gele knoop in het logo van de retailer werd vervangen door een groene bol, die doet denken aan een fris schijfje limoen. Maar dat was niet de enige wijzing die de nieuwe eigenaars doorvoerden. En kijk: zes jaar later staat Veritas er weer en niet meer alleen voor de vrouwen die zelf graag aan de slag gaan met naald en draad, maar voor een veel bredere doelgroep, waaronder – jawel – ook mannen.
Dat onze Olympische topper Nina Derwael twee jaar geleden overtuigd kon worden om een eigen kledingcollectie uit te brengen bij Veritas, was al een positief teken aan de wand dat de nieuwe directie onder leiding van CEO Corneel De Maeyer de koers van de tanker met succes aan het bijsturen was.

“Op 15 september openen we een winkel in Schoten, in een gloednieuw en erg ruim pand centraal gelegen in de Paalstraat. Helemaal volgens dezelfde look and feel zal onze erg ruime nieuwe vestiging in Wijnegem Shop Eat Enjoy eruitzien, die we eveneens nog dit jaar zullen openen. En er komt nog meer aan. De voorbije drie jaar kwamen er vijftien vestigingen bij.”
Veel andere merken
Qua aanbod is Veritas geëvolueerd van aanbieder van noodzakelijke materialen voor de doe-het-zelver in de kledingbranche, naar een eigentijdse keten die naast een breed eigen gamma ook internationale modemerken in de rekken heeft.