Veritas zoekt financiële partner

veritas

De naai en modeketen Veritas zoekt een financiële partner. Het bedrijf uit Kontich wil internationaal doorgroeien en zich ook afstellen op de nieuwe ontwikkelingen van de e-commerce. Daartoe is bijkomend kapitaal nodig. "Alle opties liggen daarbij open", zegt voorzitter Marc Peeters. "Ook een verkoop."

Veritas is een merkwaardig verhaal. Het bedrijf bestaat al sinds 1892 en heeft alles overleefd. De onderneming is nog altijd in handen van 7 individuele families, de nazaten van de stichter Jan-Baptist Leestmans. Van een eenvoudige merceriewinkel in Antwerpen ging het in de loop van de jaren in de richting van een coöperatieve structuur. In 2002 werd de coöperatie van toen finaal omgebouwd tot een geïntegreerde groep onder de holding Verihold.

In een gesprek met de krant De Tijd laten voorzitter Marc Peeters en CEO Ine Verhaert even in hun kaarten kijken. Het gaat erom dat zij de langetermiijnstrategie van het bedrijf op papier gezet hebben en tot de conclusie gekomen zijn dat Veritas als bedrijf de uitdagingen van de toekomst niet meer alleen aankan. Het bedrijf blaakt weliswaar van gezondheid doch de beslissing om Veritas verder uit te bouwen tot een Europese speler vraagt enorm veel inzet. Ook van bijkomend kapitaal. "Voor een familiaal bedrijf dat jaren onder de Vlaamse kerktoren heeft bewerkt is het heel wat om daarvan weg te gaan. Tegelijk weten we dat wie dat niet doet meteen ook gezien is", zegt Marc Peeters.

Veritas onderkent ook de trend naar e-commerce. Daar kan het bedrijf niet aan voorbij. Vanaf volgend jaar wordt daartoe in de 117 winkels een systeem van kiosken in de winkel uitgerold waar klanten online het volledige assortiment zullen kunnen bestellen. "Dat is belangrijk omdat ze sommige producten toch graag eerst nog eens willen voelen of zien." Gewapend met die multichannel strategie voelt Veritas zich klaar om een Europese doorbraak te forceren. Gedacht wordt aan expansie naar Frankrijk, Duitsland, Polen of de Scandinavische landen toe. Het management opteert daarvoor voor het zogenaamde inktvlekprincipe waarbij beleverd kan worden vanuit een logistiek centrum binnen een straal van 350 kilometer. De ambitie: tegen het jaar 2020 een omzet halen van 200 miljoen euro. Ter vergelijking: Veritas realiseerde in 20123 een omzet van 113 miljoen euro. Het bedrijf stelt vandaag 800 mensen tewerk.