Vlaanderen scoort zwak als e-commerce distributiecentrum

zalando

Vlaanderen staat slechts op de zesde plaats als ideale locatie voor Europese e-commerce distributiecentra. Dat blijkt uit een studie die het Vlaams Instituut voor de Logistiek (LVI) uit Berchem in het kader van zijn project VIL 4 e-boost liet uitvoeren door het bureau PwC.

Vlaanderen scoort op zich relatief goed ten opzichte van de 44 regio’s (in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Groot-Brittannië) die werden onderzocht, maar de resultaten zijn slecht in vergelijking met de omringende concurrerende regio’s. Rheinland-Pfalz (Duitsland) staat aan de top, gevolgd door Saarland (Duitsland) en Wallonië. Zuid- en West-Nederland zijn goed voor een vierde en vijfde plaats. Pas daarna komt Vlaanderen.

De aanhoudende groei in Europese e-commerce doet de vraag naar logistieke real estate stijgen. In 2012 was deze groei 20 procent, in 2013 10 procent. België kan ook mooie groeicijfers voorleggen met betrekking tot de e-commerce markt. Het behoorde in 2013 met een groei van 20 procent zelfs tot de grootste groeiers van West-Europa, maar het kent niet dezelfde proportionele groei wat betreft uitbreiding van distributiecentra.

Een relatief groot aantal e-fulfillment centra worden opgetrokken in buurlanden (Coolblue in Tilburg, Zalando in Erfurt, Wehkamp in Zwolle) en dit ondanks de centrale ligging van Vlaanderen en een goed uitgebouwd logistiek netwerk.

Welke factoren bepalen of een bedrijf beslist zijn distributiecentrum voor e-commerce op een bepaalde locatie te vestigen en hoe verhoudt Vlaanderen zich tegenover de buurregio’s? PwC bracht voor het VIL 21 locatiefactoren in kaart, waaronder de nabijheid van koopkracht en een mogelijke markt voor e-commerce, investeringsaantrekkelijkheid, beschikbaarheid van magazijnen en logistieke gronden, wegendichtheid en logistieke expertise. Het is de eerste keer dat dit specifiek voor e-commerce distributiecentra werd onderzocht. In geen van deze e-locatiefactoren haalt Vlaanderen de sterkste score.

Vlaanderen scoort laag voor investeringsaantrekkelijkheid, wegcongestie, beschikbaarheid van magazijnen en bouwgrond, werknemer-werkgever relaties en arbeidskost. Vlaanderen heeft de hoogste arbeidskost van de regio’s in de top 6. Sterk staat Vlaanderen met distributie-infrastructuur (wegendichtheid en zeehavens), huurprijs van magazijnen, marktnabijheid en ook verrassend goed voor arbeidsflexibiliteit. Dit laatste komt door de eenvoudige(re) ontslagprocedures in België.

Het VIL wil samen met de sector en beleidsmakers lessen trekken uit de studie en aanbevelingen formuleren om aan Vlaanderen een e-toekomst te garanderen.