Voka bevraging: bedrijven geven Vlaams fileplan onvoldoende

fileantwerpen

Vorige week maakte de Vlaamse regering samen met de stad Antwerpen 33 maatregelen bekend die de files moeten verlichten in afwachting van een structurele oplossing voor de verzadigde Antwerpse Ring.

Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland- vroeg haar leden, of de maatregelen soelaas gaan brengen. ‘75 bedrijven antwoordden binnen de twee uur op de enquête’, zegt Dirk Bulteel, directeur belangenbehartiging bij Voka. ‘Onze leden reageerden snel. Dat legt onder meer bloot dat onze leden-bedrijven de files echt moe zijn. En ik vrees dat onze bedrijven de 33 maatregelen echt als een doekje voor het bloeden zien want 53 % van de respondenten vindt dit pakket maatregelen onvoldoende. 34 % geeft zelfs een zeer onvoldoende. Slechts 13 % geeft de beoordeling efficiënt’, somt Dirk Bulteel op.

81 % van de bedrijven die aan de enquête deelnamen denkt dat de maatregelen geen structurele impact zullen hebben op de penibele verkeerssituatie in onze regio. Minder-hindermaatregelen zoals het bouwen van tijdelijke noodbruggen (tot de Oosterweelverbinding er is) over de drukste kruispunten van de Singel zou volgens 68 % van de respondenten wel bijdragen tot een betere verkeersdoorstroming op deze as en dus de Antwerpse Ring ontlasten van het lokale verkeer.

53,3 % van de ondernemers denkt echter dat het afsluiten van een aantal afritten op de Ring om het doorgaand verkeer vlotter te laten verlopen geen soelaas zal brengen. Daarnaast ontving de Kamer van haar leden nog talrijke suggesties om meer quickwins te boeken. ‘Hierover zullen we op korte termijn graag overleg plegen met de BAM’, zegt Dirk Bulteel.

Voka en haar leden zien de aanleg van de Oosterweelverbinding als de enige fundamentele oplossing. ‘We lezen ook tussen de lijnen dat de bedrijven weinig vertrouwen hebben in de beslisvaardigheid van de Vlaamse regering. 88 % van de respondenten is overtuigd dat de regering Peeters II deze legislatuur geen beslissing meer zal nemen over het tracé van de Oosterweelverbinding.’ De bedrijven vrezen dus dat het dossier opnieuw doorgeschoven wordt naar de volgende regering. ‘Maar’, nuanceert Bulteel, ‘nu heeft de regering, met het bekendmaken van de MER-resultaten, alle elementen in handen om de nodige daadkracht te tonen en te kiezen voor het tracé dat de beste resultaten oplevert op het gebied van de verkeersdoorstroming, besluit de directeur belangenbehartiging.