Vooral Antwerpen telt veel wanbetalers

wanbetalers

2 op de 3 facturen worden op tijd betaald. Dat blijkt uit de studie betaalgedrag voor het eerste semester 2014. Positief is dat het aantal grove wanbetalingen gedaald is van 14,3% in 2011 naar 8,87% in 2014. Die evolutie wijst zowel op een versterkte professionele aanpak van de crediteuren- en debiteurenproblematiek binnen de bedrijfswereld als op een herstellend vertrouwen van de ondernemer. Toch is het opppassen geblazen. Vooral in het Antwerpse worden veel facturen zelfs 90 dagen na de vervaldatum nog altijd niet betaald.

Graydon brengt elk kwartaal het betaalgedrag van de Belgische bedrijven in kaart. Uit de studie van de twee eerste kwartalen 2014 blijkt dat 64,84% van de facturen binnen de afgesproken termijn betaald wordt. Daarnaast neemt het aantal grove wanbetalingen, dit zijn facturen die 90 dagen na de vervaldatum nog steeds openstaan, sterk af. In 2011 was er sprake van 14,3% grove wanbetalingen. In 2014 is dat nog ‘slechts’ 8,87%. Dit betekent een daling met de helft.

“Dit zijn hoopgevende signalen die wijzen op een economisch herstel en op een versterkte professionele aanpak van de crediteuren- en debiteurenproblematiek binnen de bedrijfswereld”, zegt Filip Hendrickx, specialist bedrijfsinformatie bij Graydon. “Maar er is zeker nog geen reden tot euforie. Vóór de crisis, in 2007, lag het percentage grove wanbetalingen op 7,58%. Daar zijn we dus nog lang niet. Een goede screening van zakenpartners blijft cruciaal om achteraf geen betalingsproblemen te hebben.”

Christophe Van der Donckt, commercieel verantwoordelijke van Graydon Collections: “Hoewel de cijfers in de goede richting gaan, blijft 1 factuur op 3 te laat betaald. Bedrijven die moeten wachten op hun geld, riskeren zelf ook slechte betalers te worden. Hierdoor ontstaat de kans op een domino-effect met bijbehorende faillissementen tot gevolg.”

De studie betaalgedrag toont dat in Vlaanderen 67,1% van de bedrijven de facturen volgens afspraak betaalt. In Wallonië is dat 60% en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 65,45%.
Op het vlak van grove wanbetalingen scoren Vlaanderen en Wallonië beide rond de 10% of 1 factuur op 10. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bedraagt dit 7,14%. “Dit goede cijfer is wellicht te verklaren door de aanwezigheid van grote ondernemingen in Brussel. Deze bedrijven slagen er vaak in om langere betaaltermijnen te bedingen. Doordat ze meer tijd hebben dan een doorsnee bedrijf, kunnen ze hun verplichtingen gemakkelijker nakomen”, zegt Hendrickx.

Ook op provincieniveau zijn er verschillen qua betaalgedrag. In Vlaanderen scoort de provincie Oost-Vlaanderen het beste. Daar wordt bijna 70% van de facturen volgens afspraak betaald en slechts 1 factuur op 12 is 90 dagen na de vervaldatum nog steeds niet geïnd. Dit staat in sterk contrast met de cijfers in de provincie Antwerpen. Daar wordt 62% van de facturen op tijd betaald en bij 1 factuur op 7 is er sprake van een grove wanbetaling.

In Wallonië ligt het percentage grove wanbetalingen in alle provincies op gemiddeld 1 factuur op 10. Enkel de provincie Waals-Brabant doet het een stuk slechter. Daar is 20% of 1 factuur op 5 90 dagen na de vervaldag nog steeds niet betaald. Slechts 57% van de facturen wordt er binnen de afgesproken betaaltermijn voldaan.

Ook de verschillende economische sectoren werden in de studie betaalgedrag onder de loep genomen. Daaruit blijkt dat de sector van de reisbureaus en reisorganisatoren het heel goed doet. Deze krijgt een betaalscore van 9,6/10. Ook de detailhandel en de sector van de vervaardiging van voedingsmiddelen doen het met een betaalscore van 9,1/10 allebei heel goed.

Andere sectoren doen het minder goed. Zo krijgen cafés en bars een betaalscore van 3,7/10. Slechts 25% van de facturen wordt daar op tijd betaald. De groothandel in kledingaccessoires krijgt een score van 2/10. Slechts 16% van de facturen wordt daar op tijd betaald, terwijl 76% van de facturen 90 dagen na vervaldag nog steeds niet betaald was.

Graydon biedt informatieoplossingen op het gebied van Credit Management, Risk & Compliance en Marketing Informatie. Met deze diensten helpt Graydon bedrijven toegang te verkrijgen tot kapitaal, kennis op te bouwen ter versteviging van hun concurrentiepositie en te voldoen aan de groeiende vraag naar transparantie. Graydon bouwt op een netwerk van 130 internationale databases in 100 landen met hierin informatie over meer dan 90 miljoen bedrijven. Al meer dan 125 jaar verwerken Graydon’s informatiespecialisten de up-to-date financiële, commerciële en transactiegerelateerde bedrijfsinformatie tot innovatie en betrouwbare informatieoplossingen.