De renovatie past in een breder plan om de bezoekerservaring te verbeteren en het gebouw toekomstbestendig te maken. De opvallendste vernieuwing is de nieuwe lichte vloer, goed voor 15.500 vierkante meter, en een volledig vernieuwd interieur met nieuwe zitzones, toiletten, lockers en een moderne infobalie. Ook negen roltrappen werden vervangen, en in de centrale koepel prijkt nu een LED-scherm van 120 m².
General manager Katrien Geysen (Ceusters) benadrukt dat het project meer was dan een opfrissing: “We hebben sterk ingezet op klantbeleving en duurzaamheid. Door winkels beter te clusteren, creëren we meer overzicht en sfeer. Daarnaast schakelden we volledig over op energiezuinige LED-verlichting en vernieuwden we onze roltrappen.”
Verschillende retailers grepen de werken aan om ook hun winkel te vernieuwen. Zo verhuisde Marc O’Polo naar de premiumzone, terwijl Jack & Jones, Veritas en Bel Chicken uitbreidden. Nieuwe namen als Vila, Selected, iServices en SportsDirect versterken het aanbod. In de vernieuwde foodcourt openden onder meer Wasbar, Barouche en Prego.
Beleving en sfeer
Volgens Patrick Meutermans (AEW), die de eigenaars vertegenwoordigt, bevestigt de renovatie het succesverhaal van het centrum: “We blijven investeren in beleving, sfeer en een up-to-date aanbod. Dat is de sleutel tot onze langetermijnpositie in Vlaanderen.”
Op korte termijn staan nog bijkomende vernieuwingen gepland aan de buitenzijde, waaronder maatregelen voor meer biodiversiteit, extra fietsvoorzieningen, uitbreiding van het zonnepanelenpark en nieuwe laadpunten voor elektrische wagens.
Wijnegem – Shop Eat Enjoy, geopend in 1993, telt vandaag zo’n 250 winkels en ontvangt jaarlijks miljoenen bezoekers. Het beheer is in handen van Ceusters, namens eigenaars AXA IM en AEW.