Wim Bosman rijdt zich vast in de Antwerpse files

file

Wim Bosman Belgium wil zijn logistieke site in Wommelgem sluiten. Dat heeft te maken met het latente verkeersinfarct rond Antwerpen. De activiteiten worden verplaatst naar Oostende en Genk. "Onze logistieke activiteiten worden door de verkeerschaos rond Antwerpen in de war gestuurd", zegt commercieel directeur Mario Schoofs.

De Nederlandse Wim Bosman Groep behoort tot de internationale groep Mainfreight (Nieuw-Zeeland). Het bedrijf is sterk gepositioneerd in de logistieke dienstverlening. De activiteiten zijn verspreid over nagenoeg de hele wereld. De Belgische dochteronderneming verwerkte in Oostende tot nog toe vooral inkomende goederen uit Groot-Brittannië en Frankrijk. Genk verwerkt goederen uit Duitsland. Wommelgem fungeerde in dit perspectief als cross docking center. In een cross docking center worden de goederen van de ene truck overgeslagen op een andere.

Wommelgem kon zijn opdracht de laatste maanden evenwel niet emer aan. De werknemers hadden immers slechts zes tot zeven uur om de binnenkomende trucks op te vangen. Omdat die vrachtwagens geregeld vast reden in de files kon de tijdig afwerking van de klus niet meer gegawrandeerd worden.

"Wij gaan voortaan enkel nog vanuit Oostende en Genk werken", zegt Mario Schoofs.

De Nederlander stelt daarbij de logistieke rol van Antwerpen als internationale draaischijf in vraag. "Antwerpen positioneert zich terecht als een wereldhaven en als een logistieke draaischijf voor Europa", zegt hij in een gesprek met het economisch weekblad Trends. "Terecht want Antwerpen heeft uitstekende troeven zoals zijn landinwaartse ligging. Het is dan toch een drama dat uitgerekend in Antwerpen logisiteke jobs moeten verdwijnen door zijn gebrekkige infrastructuur. Denk maar aan het dossier van de Oosterweelverbinding. De overheid doet te weinig om de positie van de haven te ondersteunen met infrastructuur en promotie. Heel de wereld weet dat. In ons contact met de Nieuw-Zeelanders krijgen we al de vraag of de files in Antwerpen nog houdbaar waren in ons logistieke model. Dan weet je het toch wel? Maar weet de politiek dat ook?"

De Wim Bosman Groep tekende verleden jaar voor een omzet van 245 miljoen euro. De groep stelt 1700 mensen tewerk. Het bedrijf nam in 2005 Transport Maenhout in Oostende over.