Nieuws Antwerpen Woon-werkverkeer in vervoerregio Antwerpen steeds duurzamer

Woon-werkverkeer in vervoerregio Antwerpen steeds duurzamer

Woon-werkverkeer in vervoerregio Antwerpen steeds duurzamer

ANTWERPEN – Vooral dankzij de cijfers van de stad Antwerpen, behaalt de volledige vervoerregio Antwerpen voor het woon-werkverkeer een modal split van 50 procent wagen en 50 procent andere vervoersmiddelen. Dat blijkt uit een werknemersbevraging die de stad en vervoerregio lieten uitvoeren.

Begin dit jaar werd een nieuwe werknemersbevraging gehouden bij inwoners van Vlaanderen die minstens 1 tot enkele dagen per maand werken in de stad Antwerpen of de Vervoerregio Antwerpen. Met 32 gemeenten telt de vervoerregio Antwerpen meer dan 1 miljoen inwoners. Ze ligt tussen de gemeenten Essen, Beveren, Malle, Lier en Boom met Antwerpen als middelpunt van alle verplaatsingen.

De modal split van woon-werkverkeer voor de hele Antwerpse Vervoerregio staat afgerond nu op 50% autogebruikers, 30% fietsers, 12% gebruikers openbaar vervoer, 2% voetgangers en 5% overige. “Daarmee is de doelstelling van het Toekomstverbond in 2020 al gehaald met betrekking tot het woon-werkverkeer”, stelt Antwerps schepen Koen Kennis, tevens voorzitter van de Vervoerregio Antwerpen, vast.

Met dank aan Antwerpen

Voor de modal split specifiek voor werknemers in de stad Antwerpen is het autogebruik goed voor 43%, het fietsgebruik voor 32% en het gebruik van het openbaar vervoer voor 17%. De stad scoort met andere woorden iets beter op het gebruik van duurzame mobiliteit. Er ligt nog een groot potentieel in de vervoerregio om de modal shift voorbij de 50-50 te laten gaan.

Van de niet-Antwerpenaars die in de stad een traject van minder dan 7,5 km afleggen naar hun werk, gaat 43% met de auto. Van de Antwerpse werknemers gebruikt 20% de auto voor afstanden van minder dan 7,5 km in de stad. Ook op vlak van openbaar vervoer is er nog potentieel. Meer dan 10% van de regelmatige autogebruikers in de stad Antwerpen heeft namelijk voor woon-werkverkeer een makkelijke verbinding met het openbaar vervoer. In de Vervoerregio loopt dat zelfs op tot boven de 13%.

Werkgevers stimuleren slimme mobiliteit

Hoe groter het bedrijf, hoe meer maatregelen er aangeboden worden aan de werknemers. Het gaat dan bijvoorbeeld over het aanbieden van een fietsvergoeding, kleedruimtes, oplaadpunten voor elektrische fietsen, dienstfietsen, terugbetaling van het openbaar vervoer en meer.

In totaal heeft Slim naar Antwerpen ondertussen een nauwe samenwerking met 118 bedrijven, samen goed voor 56.417 werknemers.

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.