‘Belle d’Avalane’ in de Nationalestraat in Antwerpen, vlakbij de ModeNatie, doet het goed. In september 2016 opende de eerste eigen winkel van de gelijknamige Kontichse fabrikant en groothandel van kleurrijke gevriesdroogde bloemen, tuilen en bloemstukken.
De winkel is er gekomen nadat Belle d’Avalane meedeed aan een popup project van ‘de Nieuwe Natie’, een initiatief van Stad Antwerpen en Unizo om nieuwe producten en jonge ondernemers kansen te geven. Na drie maanden pop-up kwam er een tijdelijke winkel in de Stadsfeestzaal.
“Dat waren goede testen om te zien hoe de B2C markt reageert op gevriesdroogde bloemen en een goede reden voor een eigen winkel in het modekwartier”, zegt zaakvoerder Wim Gyselen.
Belle d’Avalane mag dan wel exporteren over heel de wereld, in België is het merk haast niet gekend. In de rest van Europa, Japan, Taiwan, Vietnam en het Midden-Oosten daarentegen is men gek op gevriesdroogde boeketten en bloemstukken. Noord-Amerika blijft ook een moeilijke markt.
“Ik heb de voorbije jaren hier te lande heel wat bloemisten bezocht. Ze zien wel wat in het product, maar hebben al voldoende werk met hun verse bloemen. Voornamelijk om naam- en productbekendheid te creëren, zijn we met een eigen winkel gestart. Want onbekend is onbemind!”, gaat Wim Gyselen verder.
Naast de eigen gevriesdroogde bloemen importeert Belle d’Avalane sinds kort ook ‘gestabiliseerde’ bloemen uit Ecuador en Colombia. “Dat zijn echte bloemen, bijna uitsluitend rozen, die glycerine en verf hebben opgezogen. Het voordeel is dat deze rozen nog net iets langer mooi en soepel blijven dan gevriesdroogde bloemen. Gestabiliseerde bloemen zijn precies verse bloemen. Gevriesdroogde bloemen zijn iets fragiler en droger, maar het aanbod is ruimer. Beide soorten kun je 6 tot 12 maanden bewaren alvorens ze verkleuren”, vult Wim aan.
Er zijn nog geen concrete plannen, maar Wim Gyselen droomt ervan een Belle d’Avalane winkel in elke grote stad ter wereld te kunnen openen. Belle d’Avalane is al negen jaar een dochteronderneming van de groep Agora. “In 2016 realiseerden wij 35% meer omzet dan in 2015. En in januari 2017 hebben we 50% meer omzet gehaald dan in de maand januari 2016”, zegt Wim Gyselen trots.