COLERE Foto: Koen Fasseur

Boezemvriendinnen lanceren het merk Colère en Colette, dat hulde brengt aan de Kempen

“Een kledinglijn gebaseerd op het Kempens dialect, met veel rock-’n-roll”, zo omschrijft Britt Van den Eijnden het merk Colère en Colette, dat ze opstart met boezemvriendin Karolien Verbeek. Het duo brengt hulde aan de Kempen. Voorlopig met Turnhoutse opschriften, maar ze gaan ook het Reties, Arendonks of Rijkevorsels verkennen.

Ze hadden al heel lang honderdduizend vage ideeën, in maart werd eentje daarvan in sneltempo werkelijkheid. Toen zag Colère en Colette, het ‘kindje’ van Britt Van den Eijnden (38) en Karolien Verbeek (43), het levenslicht. “En nog altijd denken we: ‘Oei, zijn wij dat aan het doen?’”, lacht Britt.

De lijn bestaat uit kledingstukken met Kempense opschriften. “Dat bestaat al in Antwerpen, met het merk Kleir. We voelden dat er in de Kempen nog een gat in de markt was en wij wilden het graag op onze manier doen. Een beetje buiten de lijntjes kleuren, wat meer rock-’n-roll toevoegen. Het mag voor ons allemaal wat gedurfder. Relativeren, plezier maken, niet te serieus zijn: zo zijn wij.”

Britt en Karolien leerden elkaar kennen toen ze collega’s waren op een Turnhoutse school. Britt werkte er als administratief bediende, Karolien is grafisch ontwerpster en geeft les. In het Colère en Colette-verhaal vullen ze elkaar perfect aan. “Ik kom vaak met een idee en Karolien werkt het dan uit. Ze is creatief heel sterk en heeft ook al veel ervaring met grafische vormgeving voor kledij. Ze doet bijvoorbeeld de merchandising van Metejoor.”

Nog niet zo lang geleden was Britt nog de vriendin van Joris ‘Metejoor’ Van Rossem (32). Ze waren vier jaar samen, begin april liep de relatie spaak. Al veranderde dat niets aan de samenwerking met Karolien. “Ze is ongelofelijk goed in haar job. Het is daarom dat we dachten: ‘Als het voor de merchandising van Joris lukt, waarom dan ook niet voor onszelf?’”

De collectie heeft ook kindermaten. Foto: Koen Fasseur

Colère en Colette stond al in de steigers toen Joris en Britt nog samen waren. “Hij was daar toen heel enthousiast over en stond er echt achter. Ik zou het zeker fijn vinden als hij eens wil poseren met onze kledij, al heb ik het nog niet gevraagd. Een break-up is altijd lastig en het is nog vers”, zegt ze.

Ook andere bekende Turnhoutenaren zitten in het vizier van Karo en Britt. “Burgemeester Paul Van Miert was al enthousiast en Koen De Bouw volgt onze Instagrampagina al”, lacht ze breed. De eerste lijn staat in het teken van het Turnhouts dialect, de thuisstad van de vriendinnen. “Turnhout kent een heel specifiek dialect, met veel grappige woorden en uitspraken. Een Turnhoutenaar is een ‘Bink’, dat is een eerste ontwerp waarmee we aan de slag zijn gegaan. We willen de hele Kempen in de schijnwerpers zetten. Het dialect is ook zo divers. Het woord ‘konijn’ kun je hier op dertig verschillende manieren horen. Het Reties, Arendonks of Rijkevorsels, we willen het allemaal opzoeken.”

Webshop op komst

De eerste collectie, die bestaat uit hoodies, sweaters, T-shirts en rompertjes, wordt komende zondag op de Turnhoutse markt ‘Mert Me Streke’ voorgesteld. “We zijn een van de vijftig standhouders op de markt van de vernieuwde parking Le Bon. We kijken er enorm naar uit en zijn zo benieuwd naar de eerste reacties. We geloven er absoluut in. Een groot businessplan hebben we niet, maar we zijn wel van plan om zomerbars en hippe marktjes af te schuimen en vervolgens een webshop op te starten.”

Voorlopig is alle info te vinden op de Instagrampagina ‘colerecolette’. Vanwaar de naam? “Het is niet zo dat ik per se Colère ben en Karo Colette”, lacht Britt. “We kunnen allebei creatief en chaotisch zijn of juist rust brengen. Soms is de ene al wat meer Colère dan de andere, of zijn we allebei een echte Colette. We wisselen af”, klinkt het lachend.