Gust Hermans (brouwmeester) en Michaël Cordie (sales & marketing) van Brouwerij Het Nest poseren met een flesje bier bij brouwketels in de brouwerij in Oud-Turnhout. © rr

Brouwerij Het Nest lanceert schuppenboer zero en scherpt lokale strategie aan

Brouwerij Het Nest navigeert door de uitdagende biermarkt met een aangescherpte strategie en productinnovatie. Volgende week lanceert de brouwerij Schuppenboer Zero, een nieuw alcoholvrij bier. Tegelijkertijd investeert Het Nest in een vernieuwde focus op de lokale markt en krijgt de bekende Schuppenboer Tripel een modernere uitstraling.

De biersector heeft het moeilijk. Ook brouwerij Het Nest deelt in de malaise en moest vorig jaar nog een deel van het team ontslaan. De herstructurering leidde tot een nieuwe strategie: “Less, Low & Local”, legt Michaël Cordie, sales & marketing director bij Het Nest, uit. “We gaan minder, maar nog betere bieren brouwen, en ook bieren met minder alcohol. Onze derde pijler is Local. We zijn een Kempense brouwer om de hoek, leveren aan de lokale horeca en onze mout komt van een graanveld in Arendonk. Als lokale brouwerij kan je meer efficiëntie, flexibiliteit en klantgerichtheid tonen dan de grote brouwerijen.”

Nadat Het Nest onlangs de nieuwe pils Kempa lanceerde – “Eindelijk weer een lekkere pils van de Kempen”, zegt Cordie – komt volgende week de Schuppenboer Zero op de markt. “Het bier heeft weinig te maken met de Schuppenboer Tripel die we al vijftien jaar brouwen. Het is gewoon een heerlijk, smaakvol, alcoholvrij bier.”

Brouwmeester Gust Hermans vond de receptuur: “Het is zoeken naar een evenwicht tussen het behouden van de typische biersmaak en het compenseren van het gebrek aan de volle smaak die de alcohol er normaal aan toevoegt. We zijn daarin wonderwel geslaagd. We wilden het wel 100 procent juist hebben. Daarom heeft het even geduurd.”

De Schuppenboer Tripel is na vijftien jaar aan een nieuw design toe. Jurian, de ontwerper van het Kempense reclamebureau Culd, ontwierp het nieuwe etiket. Ook het glas voor de Schuppenboer-bieren werd onder handen genomen.