De wereld van het lokale bier is Stijn Janssens (33) niet vreemd. Hij maakt deel uit van het gezelschap dat vijf jaar geleden ter ere van wielerheld Rik Van Looy het blonde bier De Keizer van Hertals lanceerde. Het is intussen een vaste waarde op de drankenkaart van de meeste Herentalse cafés, waarbij het blonde bier de voorbije jaren ook enkele – al dan niet tijdelijke – broertjes en zusjes kreeg.
Amberkleurig
“Ik weet dus dat lokale, speciale bieren in cafés meestal goed verkopen. Klanten willen al eens iets anders proeven dan de klassieke bieren. En omdat ik de Herentalse brouwers zoals Gert Vervoort en Jorge Leysen ken, kwam ik op het idee om hen aan te spreken. Gert heeft nu voor ons een eerste bier van Kempeneir gebrouwen. Het is een herfstbier geworden, een amberkleurig brouwsel met een alcoholgehalte van 8 procent. Gert maakt voor ons ook een donker winterbier dat ik tegen de feestdagen in december op de kaart wil zetten.”
We wilden een bier maken dat de warmte en gezelligheid van de herfst en de Kempen weerspiegelt. Zoals het etiket zegt, de Kempeneir is een eerbetoon aan de Kempen en hun mensen, puur, eerlijk en met karakter
Stijn Janssens, Club Human
Voor een amberkleurig bier is 8 procent alcoholgehalte behoorlijk stevig. Maar wie de smaak van een Bolleke of Palm – iets donkerdere amberbieren – denkt te gaan proeven, staat een verrassing te wachten. “Het bier heeft duidelijke toetsen van appelsien en karamel”, verklaart Stijn Janssens. “We wilden een bier maken dat de warmte en gezelligheid van de herfst en de Kempen weerspiegelt. Zoals het etiket zegt, de Kempeneir is een eerbetoon aan de Kempen en hun mensen, puur, eerlijk en met karakter. Ik moet zeggen dat de eerste reacties echt positief zijn.”
Seizoensedities
De twee Kempeneirs Herfst Editie en de verwachte Winter Editie zijn echte seizoensbieren, die nadien weer van de kaart verdwijnen. Maar Janssens heeft al verder nagedacht. “Ik zou ergens begin volgend jaar samen met Jorge Leysen een Kempeneir willen lanceren die het hele jaar door te verkrijgen is. In mijn hoofd is dat momenteel een blond bier, maar we zien wel wat het wordt. Terwijl de seizoensedities enkel bij mij in Club Human te krijgen zijn, zouden we die vaste Kempeneir breder willen verspreiden via andere horecazaken en drankenhandels”, besluit de cafébaas.