Cartamundi neemt Gents technologiebedrijf Playlane over

cartamundi

Cartamundi, de wereldmarktleider in speelkaarten uit Turnhout, neemt het Gentse Playlane over. Het Gentse bedrijf is marktleider in digitaal kinderentertainment voor mobiele devices in Vlaanderen en Nederland. “Deze overname past volledig in onze strategie om de digitale kaart te trekken”, vertelt Chris Van Doorslaer, CEO Cartamundi Groep. “Enkele jaren geleden zijn we begonnen met de ontwikkeling van de iCards : kaarten die de connectie leggen tussen de fysische kaarten en de digitale wereld. Meer en meer kennen deze producten een succes. Playlane kwam toen al op onze radar als leverancier/partner. Door de overname versnellen we evenwel onze mogelijkheden.”

Playlane werd zes jaar geleden opgericht door Kris Carron en Jelle Van De Velde. Al snel groeide de start-up uit tot een team van 15 mensen. Het bedrijf investeerde van bij de start in eigen technologie en groeide via de digitalisering van onder meer educatieve producten (Plantyn, Die Keure, Van In) en prentenboeken (Clavis, Lannoo, Abimo, Averbode, …) uit tot marktleider in digitaal kinderentertainment. Het ontwikkelt digitale projecten voor mobiele toestellen, rond bekende kinderfiguren als Plop, Bumba, Maya de Bij, Mega Mindy en Musti. Door de overname verandert Playlane in Cartamundi Digital. “De naamsverandering maakt een duidelijk statement”, zegt Van Doorslaer. “Ik verwacht niet alleen meer synergie, een versnelling en uitbreiding van ons iCard concept, maar ook nieuwe business modellen aangepast aan de structurele veranderingen waarop we willen inspelen.”

Playlane heeft ook internationaal stappen gezet met klanten in het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Duitsland. Hun technologie werd vorig jaar genomineerd voor de prestigieuze UK ‘Appsters Award’ in de categorie ‘best entertainment’. “Door deze overname krijgen wij de kans om onze ontwikkelde technologie en diensten aan te bieden aan de wereldtop in entertainment” aldus Jelle Van De Velde en Kris Carron, die aan het roer blijven staan van Cartamundi Digital. “Op dit moment verloopt de digitale revolutie in entertainment bijzonder snel en hebben wij nood aan schaalvergroting en een ruimer speelveld dan Vlaanderen. Cartamundi geeft ons de mogelijkheid onze huidige strategie verder door te zetten en nieuwe innovaties toe te passen”.

Cartamundi is in 1970 ontstaan als een joint-venture van de speelkaartenactiviteiten van Brepols, Van Genechten en Biermans. Met fabrieken in België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Polen, de Verenigde Staten, Brazilië, Mexico en India en eigen verkoopkantoren in Nederland, Frankrijk, Spanje, Zweden, Zwitserland, Hongarije, Italië, Turkije en Singapore, realiseerde de groep in 2012 een omzet van 151 miljoen euro met een 1 300 personeelsleden. Voor Cartamundi is het de eerste Belgische overname ooit.