Citymesh verraste dinsdagochtend door een samenwerking met de Roemeense telecomspeler DIGI aan te kondigen. Samen betaalden ze tijdens een veiling ruim 114 miljoen euro voor netwerkspectrum waarmee ze een mobiel netwerk willen uitrollen dat ook op de consumentenmarkt gericht is. Tot nu toe was Citymesh in de eerste plaats actief op de bedrijvenmarkt.
Het Belgische bedrijf, onderdeel van de Limburgse IT-groep Cegeka, zocht een partner om de vierde telecomspeler in België te worden, legt CEO De Geest uit. “We wisten dat we voor grote investeringen zouden staan. Er zullen immers 4.000 telecomsites gebouwd moeten worden in de komende vijf jaar. Wij hadden een duidelijk plan voor de bedrijfsmarkt, maar met zo’n investeringen is het zinvol te bekijken of je ook naar de consumentenmarkt kan. We zijn daarom op zoek gegaan naar een partner met ervaring. We spraken met een aantal partijen, maar met DIGI zaten we heel snel op dezelfde lijn.”
Dat de joint venture minder capaciteit kocht bij de veiling dan de bestaande spelers, ziet De Geest niet als een beperking. “De manier waarop we het netwerk gaan uitrollen, is anders dan de traditionele manier. Het is een voordeel dat we van een wit blad starten. We kunnen de infrastructuur op basis van 4G en 5G uitrollen, waarbij er heel wat nieuwe manieren zijn om het netwerk te realiseren. We zullen proberen om – zoals DIGI in Roemenië deed – met heel veel cellen te werken, ook met zogenaamde small cells. Dat zijn kleine doosjes die het signaal versterken.”
Citymesh en DIGI zullen zo veel mogelijk ruimte huren op bestaande gsm-masten. De Geest ziet daar kansen toe nu Proximus en Orange beslist hebben hun mobielenetwerkinfrastructuur samen te runnen, waardoor er plaats vrijkomt. Citymesh gaat ook aankloppen bij het Amerikaanse bedrijf dat de masten van Telenet overnam. De uitrol van het nieuwe netwerk zal sowieso wel nog “ettelijke honderden miljoenen” kosten, aldus de CEO.
Hoewel de opbouw van de infrastructuur vijf jaar zal duren, willen Citymesh en DIGI volgend jaar al starten met de commerciële uitrol. Ze zullen daarvoor tijdelijk netwerkcapaciteit huren bij een van de bestaande telecomoperatoren en daarna klanten migreren naar de eigen infrastructuur, legt De Geest uit. De details van het aanbod zullen de volgende maanden uitgewerkt worden. De CEO denkt dat de komst van de vierde operator de prijzen met 20 procent kan drukken.