Nieuws Kempen Classified innoveert fietsindustrie met virtuele voorderailleur

Classified innoveert fietsindustrie met virtuele voorderailleur

Classified innoveert fietsindustrie met virtuele voorderailleur

TURNHOUT – Start-up Classified pioniert met een nieuw versnellingssysteem dat een einde maakt aan de klassieke voorderailleur. De slimme schakeltechnologie van Classified zit verwerkt in de naaf van het achterwiel. De schakeling gebeurt in een fractie van een seconde, zelfs onder piekbelasting. Classified noemt dit de grootste innovatie in de fietsindustrie in vele jaren.

Bij elke fiets met dubbel crankstel is er vooraan een groot verschil in de omvang van de twee tandwielbladen. Daardoor moet de ketting telkens een grote sprong maken om van binnen- naar buitenblad te schakelen of andersom. Zeker wanneer je met volle kracht op de pedalen trapt, bestaat het risico dat de ketting eraf springt of vast komt te zitten.

Eén voorblad, 22 versnellingen

Met de virtuele derailleur van Classified moet dat voortaan tot het verleden behoren. Classified vervangt de voorderailleur door een nieuw systeem met onder meer draadloze energieoverdracht in de naaf van het achterwiel. Een fiets met “Classified Inside” heeft nog maar één voorblad, maar wel het bereik van twee bladen. Zo heb je met één blad vooraan en elf tandwielen achteraan toch 22 versnellingen. “Dankzij de Instant Powershift Technology kan je in een fractie van een seconde schakelen van je grote blad naar je virtuele binnenblad en omgekeerd”, vertelt Mathias Plouvier, CEO en mede-oprichter van Classified. “Niet alleen voor de wielerprof, maar ook voor de recreatieve fietser neemt het schakelcomfort daardoor enorm toe. Het 2-speed “versnellingsbakje” in onze slimme wielnaaf bestaat uit een 100-tal componenten en wordt draadloos geactiveerd.”

Gravelfietsen

De ontwikkeling van deze nieuwe technologie duurde zeven jaar. “Het idee van naafversnellingen is niet nieuw. Het wordt al toegepast in stadsfietsen, maar wij hebben dat doorontwikkeld voor de meest veeleisende gebruikers. Renners die met Classified rijden kunnen voortaan schakelen waar en wanneer ze willen, zonder daarbij rekening te moeten houden met de ondergrond, hellingsgraad of het vermogen op de trappers,” zegt mede-oprichter en CTO Roël van Druten.

Classified mikt in eerste instantie vooral op de markt voor gravelfietsen. “Gravelfietsen wint enorm aan populariteit. Door het grillige terrein schakel je ook vaker waardoor onze technologie nog beter tot zijn recht komt”, weet Mathias Plouvier. “Het is bovendien een markt die openstaat voor nieuwe technologie. In de nabije toekomst zal Classified ook beschikbaar zijn op racefietsen, mountainbikes en tijdritfietsen.”

Game changer

Classified heeft al een eerste contract gesloten en dit jaar zullen ook de eerste gravelfietsen beschikbaar zijn uitgerust met de technologie. Tegelijkertijd is het bedrijf in onderhandeling met verscheidene internationale fietsenproducenten. Classified kan immers geïntegreerd worden op eender welke fiets, ongeacht het merk. “We stappen in een markt met dominante spelers. Toch zijn we ervan overtuigd dat onze technologie een game changer is”, zegt Mathias Plouvier.

Benelux product

Classified is gevestigd in de Open Manufacturing Campus op de vroegere Philips-site in Turnhout. Aan de wieg van deze nieuwe technologie staat een team van Belgische en Nederlandse ingenieurs en experten. Meer dan 90% van de componenten wordt gemaakt bij toeleveranciers uit de lage landen.

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Kempen

COLUMN: Alles tech!

Elke vrijdag geeft redacteur Dorien haar zinnige, onzinnige of eigenzinnige kijk op de voorbije week. Wat deze week begon met… Lees meer

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.