Cluster C slaat brug tussen bedrijfsleven en culturele veld

cluster c

Drie culturele organisaties uit de Kempen hebben de handen in mekaar geslagen om intenser samen te werken. Het samenwerkingsverband kreeg de naam Cluster C. Dat moet een brug slaan tussen het bedrijfsleven en de cultuur in de Kempen. De drie partners – cultuurkrant Suiker, filmfestival MOOOV en straatkunstenfestival Trezart – bieden Kempense bedrijven een gezamenlijk sponsorpakket aan.

Roel Sels, hoofdredacteur van Suiker: “De drie organisaties zijn al lange tijd goede vrienden van mekaar. Er werd al op verschillende manieren samengewerkt. Maar dat gebeurde altijd ad hoc. Het werd tijd om de verbanden te verstevigen.”

Bart Gaublomme, zakelijk leider van MOOOV: “Nieuw in onze samenwerking is dat we een gezamenlijk sponsorpakket hebben samengesteld. Voor zover wij weten, is dat uniek in de Kempen. Een bedrijf dat intekent op het sponsorpakket van Cluster C krijgt in return een waaier toegangskaarten, advertenties, consumptiebonnen en viptickets van Trezart, Suiker en MOOOV.

Leemte opvullen
Geert Mangelschots, voorzitter van Trezart: “Dit nieuwe, gezamenlijke sponsorpakket vult een leemte op. De drempel tussen de bedrijfswereld en de cultuursector is blijkbaar hoog. Anderzijds hebben culturele verenigingen ook nooit de reflex gehad om toenadering te zoeken. Veel bedrijven zien bovendien door de bomen het bos niet. Cluster C lost dat probleem op. We hanteren slechts één sponsorpakket met één formule en één tarief. Maar een bedrijf steunt er wel meteen drie ervaren culturele organisaties mee, die elk op hun beurt ook weer creatieve talenten van eigen bodem pushen."