Twee jaar geleden kwamen de eerste dansjes in mijn huis. Ik zag mijn scholiertje dansmoves doen die soms banaal, soms wat uitdagend waren, en ik trok mijn wenkbrauwen op. TikTok, tsss, het leek wel een kippenhok met kakelende kipjes die op maat van lichte liedjes dezelfde moves doen. Vriendinnetjes hadden al een account, en vreselijk ouderwets als haar ouders zijn, mijn dochter had het niet.
Een jaar geleden ging ik overstag. De strenge lockdown bracht verveling, en ik zag haar wel lol maken met dat ge-tiktok. En nu dansen maar, dan kan ik ook even werken.
Intussen zijn we weer een jaar verder, en de wereldwijde interesse groeide fenomenaal in het sociale medium dat TikTok is. Het is niet alleen meer gereserveerd voor jonge meisjes, maar ook bv’s, influencers, organisaties. De dansjes werden vaker filmpjes, en intussen is het een medium dat meer en meer bereik kent. Zo maakte Rode Kruis Tiktoks over kleine ehbo-ingrepen, zoals wat te doen bij een bloedneus. Het werkt supergoed! Ook vrt heeft een kanaal om jongeren nieuws mee te geven.
Ik wilde mee zijn en volgde er een online workshop over. Ik zette me in mijn bureau, gaf mijn dochter een por en een knipoog, en begon eraan. Tijdens de introductie zag ik filmpjes van licht allooi. Ken je de Haribo-challenge al, waarbij duizenden gummibeertjes naar een concert luisteren. De challenge krijgt intussen navolging met zowat alles dat los of vast staat, tot pizzapunten toe. En ik zie een meisjes dat haar gezicht in bizarre plooien trekt: een van de meest populaire TikToks ooit. Ik kijk naar mijn dochter, en vraag: “huh? Wat is dit?”
Ze kijkt me strak aan en zegt: “tja, da’s toch gewoon cool?”
Het draait om lol, om entertainen, om gewoon even kijken zonder bijzondere verwachtingen. Het mag er gewoon zijn. En dat is goed.
De tijd tikt genadeloos verder, en voor de dingen die vandaag voor jongeren heel gewoon zijn, moet ik me als midden-dertiger bijscholen. Ik lach naar mijn dochter, en bewonder de eenvoud en de spitsvondigheid van deze jonge generatie. Zonder te complexe verhalen of montages maken ze met hun smartphone in de hand een videootje dat viraal gaat, dat anderen entertaint.
Intussen zitten hun ouders, bedrijven en organisaties ook op TikTok, omdat de frisse populariteit magnetisch werkt en het eigenlijk een supertoffe tool kan zijn om de branding van je bedrijf te ondersteunen. De mogelijkheden zijn legio, maar er is 1 gouden leidraad: keep it simple!