5 weken na elkaar vragen we enkele vooraanstaande Kempense ondernemers hoe zij kijken naar de coronacrisis. Hoe heeft deze epidemie de economie beïnvloed en hoe moeten bedrijven hierin standhouden? Hoe is het leven tijdens en na de coronacrisis? Dominic De Gruyter kwam tijdens de coronacrisis geregeld in het nieuws. Zijn bedrijf realiseerde de voorbije weken de overname van Wimec, opent binnenkort een filiaal in Barcelona en is kanshebber voor de Prijs Ondernemen 2020.
Wat is de impact van de corona-epidemie op uw bedrijf?
Corona is in elk bedrijf een slag in het gezicht geweest, een financiële ramp. Je kan daar op twee manieren mee omgaan: je laten doen, of écht ondernemen. Ik heb mij voorgehouden: vanaf hier kan het alleen maar beter worden, dus wij gaan zorgen dat we er klaar voor zijn wanneer -om het figuurlijk te zeggen- de zon weer gaat schijnen. Gelukkig hadden wij op het vlak van virtuele meetings al 20 jaar ervaring in huis, dus die hebben we volop kunnen inzetten, nu die vorm van vergaderen zo’n boost heeft gekregen. Daarmee hebben we zelfs enkele grote opdrachtgevers kunnen binnen halen. We gaan bijvoorbeeld een sustainable congres ondersteunen voor de Europese Gemeenschap.
Die crisis heeft voor- en nadelen gehad. Met ons bedrijf zijn we nu toegekomen aan een aantal zaken die we al lang wilden aanpakken, maar waar we anders niet toe kwamen, maar die crisis zal ons ook een pak geld kosten.
Hoe ziet u de totale economie evolueren?
Veel zal afhangen van hoelang de overheid steunmaatregelen, zoals technische werkloosheid kan blijven ondersteunen. Zolang dat gaat, blijft een aantal bedrijven noodgedwongen in een soort van slaaptoestand. Maar als zoals in onze sector binnenkort weer events tot 200 man kunnen en die technische werkloosheid valt weg, dan ga je een bloedbad zien. Er zullen onherroepelijk bedrijven overkop gaan en mensen werkloos worden.
Op de lange termijn zie ik ook het virtuele belangrijker worden. Er komen wellicht andere manieren van contact. Het duurzame contact wordt kostbaarder.
Hoe dan ook heeft heel de wereld een economische klap gekregen van deze crisis. het zal ‘werkendag’ worden om er weer uit te geraken. Al ben ik ervan overtuigd dat “waarde” nu een andere betekenis heeft gekregen. Gezondheid en duurzaamheid worden belangrijker, en de “data” die nu massaal vergaard wordt door de grote jongens -door corona nog sneller dan voorheen- wordt het nieuwe geld.
Wat moet er volgens u gebeuren om uit de crisis te geraken?
Ik ben niet politiek geëngageerd, maar als ik kijk naar België, dan zou er eerst al eens een overheid moeten zijn. Ik snap niet dat de grootst verkozen partij in dit land (N-VA, met 24,8% van de stemmen voor het federaal parlement, nvdr) al een jaar aan de kant wordt gezet voor de vorming van een regering En een partij met veel minder stemmen deelt nu de lakens uit. Ik heb geregeld buitenlandse gasten. Die kunnen er niet bij dat een klein land als België zoveel regeringen telt. Met 1 regering voor het land zouden de kosten toch efficiënter kunnen gebeuren, en zou “regeren” ook met meer verantwoordelijkheid en daadkracht kunnen gebeuren. Daarnaast zie ik nu veel bedrijven nog afwachten met grote uitgaven, omwille van de coronacrisis. Volgens mij dienen we zo snel mogelijk weer te werken en te handelen, op een corona veilige manier, maar alsof de coronacrisis niet bestaat, zodat er zo snel mogelijk weer echt economie is.
Hebt u zelf tips voor ondernemers?
Wij hebben in ons vakgebied een pad gevonden om actief te kunnen blijven. Dat is natuurlijk niet in elke sector even goed mogelijk. Belangrijk is wel een lange termijn denken: wat wordt de koers van je onderneming voor de volgende vijf jaar? Daarbij rekening houdend met de waarschijnlijkheid dat er nog een volgende crisis aankomt. Ik denk dat er tot voor kort in geen enkel businessplan een coronacrisis stond vermeld. Bij ons toch zeker niet. Die realiteit kan je nu wel inbouwen.
Hoe hebt u op persoonlijk vlak deze periode beleefd?
Mijn tuin is nog nooit zo proper geweest. We moesten in ons kot blijven, dus ik heb nu weer tijd gevonden om bij mijn gezin te zijn en in de tuin te werken. Die afwisseling tussen werken voor mijn bedrijf, werken in de tuin en tijd met het gezin heeft me wel goed gedaan. Er blijft natuurlijk het financiële aspect. Daar kan je van wakker liggen, maar ik geprobeerd om dat niet te doen. Ik heb zelfs eindelijk nog eens wat langer geslapen in deze periode. En gezonder gegeten. Zo zie je maar weer: elk nadeel heeft zijn voordeel.
Deze reeks met getuigenissen van topondernemers over de coronacrisis, loopt ook in de andere regio’s van Made In. Zo kan je deze week de ‘Klare Kijk’ terugvinden van onder meer Christophe Desimpel, Stijn Bijnens (Cegeka), Anneleen Desmyter (Aldea), Charles Leclef (Brouwerij Het Anker), Mieke Frijters (ATF Wegenbouw).