adams-polendam_massenhoven_20201009

De Vlaamse Waterweg investeert in kade voor Adams-Polendam in Geel

GEEL - Langs het Albertkanaal in Geel komt een nieuwe kade van 110 meter voor Adams-Polendam. Dat meldt Flows.be. Adams-Polendam is gespecialiseerd in afbraak, recyclage en bouwmaterialen. Met drie watergebonden sites in de Kempen vervoert het jaarlijks 600.000 ton via de waterweg.

Waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg heeft een aanbesteding gelanceerd voor een nieuwe kade van 110 meter langs het Albertkanaal in Geel. De kade komt in het verlengde van de bestaande openbare roro-kade die het bedrijf nu al gebruikt.

Het familiale bedrijf Adams-Polendam nam vijf jaar geleden in Geel zijn derde site in de Kempen in gebruik. De twee andere sites bevinden zich in Beerse langs het kanaal Dessel-Schoten en in Massenhoven, ook langs het Albertkanaal.

“De drie locaties zijn strategisch gelegen in de Kempen op zo’n 30 kilometer van elkaar en zijn onderling verbonden via de E34, de E313 en de noord-zuidverbinding. Wij zijn actief in grond- en afbraakwerken en vermalen afbraakmaterialen in een eigen breker tot nieuwe grondstoffen voor onder meer de eigen betoncentrales. We zijn dus eigenlijk een circulair bedrijf. Daarnaast plaatsen we 450 eigen containers bij bedrijven voor afvalinzameling. De afvalstoffen zoals hout, plastics en gyproc worden op de verschillende locaties gesorteerd en gevaloriseerd. In Massenhoven laden we ook schepen voor andere klanten”, legt Guy Geerts, operationeel directeur, uit.

Nieuwe betoncentrale

De kade in Geel wordt gebouwd in functie van een nieuwe betoncentrale die er eerstdaags in gebruik genomen wordt. De kade zou over een jaar operationeel moeten zijn. “Voor de betoncentrale voeren we primaire zanden uit zee en de Rijn aan per binnenschip. We leveren ook zanden aan lokale bouwhandelaren. Naast de kade investeren we in nieuwe kantoorgebouwen en grote sorteerhallen voor de afvalstoffen uit de containers. We plannen ook een tijdelijke opslagplaats voor gronden die dan per schip naar hun definitieve afzetplaats vervoerd kunnen worden. We bouwen de kade via een privaat-publieke samenwerking en daarvoor heb je de nodige overslagvolumes nodig. Met onze betoncentrale halen we die. Op jaarbasis vervoeren we met de drie locaties samen zo’n 600.000 ton met de binnenvaart”, zegt Geerts.

Overslagsysteem

Bij het plannen van de kade is ook een nieuw overslagsysteem ingetekend. “Tussen het terrein en het kanaal ligt een goederenspoor. Eens de kade klaar is, starten we de bouw van een overslagsysteem met een transportband zodat we de schepen rechtstreeks over het spoor kunnen lossen in de hallen. Ook in de omgekeerde richting kunnen we schepen laden voor leveringen aan klanten. Daarnaast is het mogelijk hier kleine schepen te laden die naar onze site in Beerse kunnen varen”, besluit Geerts.