D!NK innoveert en groeit verder

dink

Innovatie vraagt wendbaar inspelen op een veranderende omgeving. Jan Dheedene, CEO van d!NK uit Vosselaar, heeft op dat vlak al heel wat waters doorzwommen. Na een internationale carrière van tien jaar bij Alcatel-Lucent, achtte hij in 2010 de tijd rijp om een eigen bedrijf te starten. Begin dat jaar werd door Apple de eerste iPad gepresenteerd en Jan Dheedene zag direct het potentieel  in van die tablet. “Ons uitgangspunt was om een digitale kranten- en tijdschriftenkiosk te maken waarin consumenten terecht konden om content op maat te kopen”, legt hij de lancering uit. D!INK kwam in contact met het Innovatiecentrum Antwerpen en samen klopten ze aan bij het Agentschap voor Innovatie (IWT) dat het idee ondersteunde met een subsidie voor een eenjarig ontwikkelproject.

Nog tijdens het project breidde Apple haar aanbod in iTunes uit met kranten en tijdschriften. “We begrepen meteen dat ons businessplan in die context achterhaald was. Ondertussen hadden we wel de onderliggende technologie volledig op punt gezet. Vanuit mijn vroegere contacten met de farma wist ik dat het sales proces bij klanten veelal nog zeer inefficiënt gebeurt. Met papieren catalogi kunnen verkopers zeer moeilijk inspelen op specifieke klantennoden. De tablet maakt het mogelijk om continu toegang te hebben tot de laatste digitale catalogi, verrijkt met beeldmateriaal.” d!INK wijzigde haar business model naar het aanbieden van een gamma van Sales tools. Naast on-line content omvat het aanbod bijvoorbeeld ook een analysemodule die een Sales manager continu inzicht geeft over de manier waarop zijn verkoopsteam interageert met klanten.

“Het inzicht dat ons eerste business model weinig toekomst bood, was initieel uiteraard geen prettige ervaring als starter. Maar het dwong ons om na te denken over het bredere potentieel van onze technologie”, stelt Dheedene. Die wendbaarheid heeft d!INK alvast geen windeieren gelegd. Met klanten als Novartis en Galderma groeide het bedrijf de afgelopen drie jaar wereldwijd uit tot twaalf medewerkers en een omzet van 700 000 euro. Het bedrijf wordt in haar groei ondersteund door investeerders als iMinds en de Participatiemaatschappij Vlaanderen. De ambities voor een verdere groei zijn groot. “De plannen voor een upgrade van d!INK die nog veel verder gaat dan de tablet omgeving krijgen stilaan vorm”, stelt Jan Dheedene enthousiast.