Ijsspecialist Glacio is voor 33% in handen gekomen van de Duitse zuivelgroep DMK. Peter Janssen en Werner Van Springel, tot nog toe de eigenaars van het bedrijf verzekeren echter dat Glacio hoe dan ook in Beerse blijft.
Glacio maakt ijsspecialiteiten voor de horeca, de supermarktketens en ijsvrachtwagens die van deur tot deur gaan. Het bedrijf kwam onlangs in het nieuws toen bekend raakte dat popvedette Madonna een fan was van het ijs van Glacio.
Beerse maakt in dit opzicht geen gewoon schepijs. Het gaat hem om zogenaamde ijscreaties, speciaal gemaakt voor feestelijke gelegenheden. Omdat liefst 98% van de omzet van nagenoeg 25 miljoen euro geëxporteerd wordt naar het buitenland zochten Janssen en van Springel naar mogelijkheden om hun onderneming commercieel sterker uit te bouwen. Ze kwamen daarbij in Duitsland terecht. Nagenoeg de helft van het geëxporteerde ijs komt immers terecht in het land van Angela Merkel.
De deal met zuivelproducent DMK is vooral geïnspireerd door die vaststelling dat het zuivelbedrijf goede contacten heeft met verscheidene Duitse supermarktketens. Op die manier kunnen de commerciële lijnen beter uitgetekend worden. Het melkbedrijf maakt binnen een aparte divisie ook ijs aan. De groep tekent voor een omzet van 140 miljoen euro.
Omgekeerd heeft DMK ook enkele concessies gedaan richting Beerse. Zo is contractureel vastgelegd dat de Duitsers een deel van hun eigen productie naar de Kempen overbrengen. DMK produceert zelf vooral cornetto’s, sandwichijs en bulkproducten. Glacio kan die productie flexibel overnemen. Wat meteen ook betekent dat Beerse zijn eigen productiehoeveelheden beter zal kunnen spreiden.